Sök

Är Incell Sveriges tråkigaste (men snabbast växande) startup?

IncellEricssontelekom

Foto: press samt Istockphoto.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Riskkapitalprofilen Harald Mix och Stefan Janssons startup växer i raketfart.

3G, telemaster och litiumbatterier. Det är inte direkt de tre mest spännande orden en nyhetstext kan inledas med. Men de är helt centrala för Stockholmsbolaget Incell.

Sedan 2015 har bolaget arbetat med att ta fram batterier med internetuppkoppling för hela världens telemaster.

Att ha stabil tillgång till energi är viktigt för telekombolagen för att kunna erbjuda ett tillförlitligt telefonnät. Med traditionella blybatterier och andra energikällor, som till exempel dieselaggregat, får inte telekombolaget reda på om ett problem har uppstått förrän masten går ned.

Med Incells teknologi skickas istället information kontinuerligt ut till telekombolaget för att berätta hur masten mår.

Med sig på tåget har bolaget fått en av Sveriges tyngsta finansprofiler, Harald Mix. Under de två första åren satsade han mellan 20 miljoner och 30 miljoner kronor på bolaget.

Samtidigt har bolagets försäljning nu fullkomligt exploderat. Bara i år räknar bolaget med att omsätta 90 miljoner kronor, jämfört med 10 miljoner föregående år. Nästa år är målet 500 miljoner kronor. Det skulle i så fall innebära en tillväxt på hisnande 5000 procent på bara två år.

“Vår utmaning är inte att få in ordrar. Vi får in mer än vi kan hantera just nu. I december utökar vi vår befintliga produktion i Sverige samtidigt som vi öppnar en ny sammansättningsfabrik i Mexico. Den kommer vara tio gånger större än den vi har i Sverige”, säger Stefan Jansson, vd på Incell.

Harald Mix har nyligen skjutit till ytterligare 14 miljoner kronor i kapital till bolaget. De kommer framför allt användas till nyrekryteringar för att hantera forskning och utveckling, produktion och den nya fabriken.

Uppsättningen av den mexikanska fabriken kommer innebära en investering på mellan 10 miljoner och 15 miljoner kronor.

Varför Mexiko?

“Det är kopplat till ett kontrakt vi har säkrat samt flertalet andra affärer i regionen där vi väntar positiva avslut inom kort. Det finns mycket restriktioner på hur man får frakta litiumbatterier som gör det väldigt mycket mer lönsamt att sätta ihop batterierna så nära slutdestinationen som möjligt”, säger Stefan Jansson.

Hemligheten bakom den extrema tillväxtprognosen är att bolaget riktar sig just mot telekombranschen. När det väl blir en order kan det vara över 10.000 enheter som ska installeras. På kundlistan finns jättar som Ericsson, Vodafone och Telia.

Idag bygger intäktsmodellen till största del på att ta betalt för själva batterierna. På sikt är dock planen att vinkla om till en prenumerationsmodell.

“Det där handlar om hur telekombolagen sätter upp sina budgetar. Vi lobbar ofta för att man ska köpa vår produkt som en tjänst (prenumeration reds. anm.) men den konverteringen kommer ta flera år”, säger Stefan Jansson.

Läs mer