Daniel Sonesson fick den svåra uppgiften – att ersätta "startupmamman" på SUP46

Breakit - Daniel Sonesson fick den svåra uppgiften – att ersätta "startupmamman" på SUP46
Ulrika Fjällborg
Ulrika Fjällborg
Reporter

Han lämnade toppjobbet på Schibsted och sina egna entreprenörsdrömmar för att ta posten som vd för startuphubben SUP46.
Men varför?

Ulrika Fjällborg
Ulrika Fjällborg
Reporter

Det hör till att vara respektfullt hemlighetsfull om sina planer när man som extern vd tar över ett entreprenörsägt företag. Daniel Sonesson, som gör sin blott 41:a arbetsdag som vd för startuphubben SUP46, använder orden ”fortsätta”, ”ytterligare” och ”ännu mer” oftare än ”startar” och ”lanserar” när han beskriver sina planer.

Till slut ursäktar han sig.

"Vi sitter i förhandlingar om projekt som kan få en spännande påverkan på verksamheten. Det händer mycket nu, men det måste få ta den tid det behöver."

Men det underliggande budskapet som återkommer är ändå att fortsätta bygget av startup-kontorshotellet och knytpunkten SUP46, som sedan 2013 fått många efterföljare, nischade på olika sätt.

Nischer diskuteras förstås också på SUP46, men Daniel Sonesson skruvar på sig. 

"Vi ska vara den naturliga platsen man kommer till för att få hjälp att bygga sitt bolag. Ett go-to för techstartups med riktigt hög potential. Ett levande, vibrerande community", säger han.

Och nog vibrerar det när vi träffas på kontorshotellet i centrala Stockholm. Caféet och den öppna arbetsytan är full av arbetande, diskuterande människor. Inget event pågår i stora salen – istället används den av mindre grupper som behöver prata mer ostört. Inne i det hyrda co-working-rummet är det lugnare, men längre ner i korridoren rör sig mer folk.

När Daniel Sonesson beskriver SUP46 låter det snarare som en prestigeutbildning på ett elituniversitet än ett aktiebolag med ett erbjudande till företag. Han ser det som deras uppgift att höja ribban för de bolag som antas till SUP46:

"För att komma in här måste du vilja växa ditt bolag fort och gå ut internationellt. Det är jätteviktigt – då håller du koll på din marknad."

För Daniel Sonesson själv är SUP46 den naturligaste platsen av tänkbara karriärmöjligheter just nu. Han beskriver tech, entreprenörskap och talangmarknaden som ”tre starka ben” i sitt yrkesliv.

"Här möts alla tre. Startups har ett jättebehov av talang och jag har en stor förståelse och passion för teknik."

"Jag är lyckligt lottad, här faller mycket på plats för mig professionellt."

Uppvuxen i Haga, Göteborg, äldst av tre syskon med pappa, fysiker, och mamma, sjuksköterska, är det han som fått företagarådran i familjen.

När VAM, Vitt ariskt motstånd, rände på gatorna i Göteborg under 80- och 90-talet funderade han över sin egen identitet, kanske mer än andra tonåringar. Pappa från Colombia, mamma svenska – vad gör det honom till?

"Tills jag insåg att det spelar ju verkligen ingen roll – jag är ju Daniel", säger han, och beskriver sig själv som en ”passionerad eldsjäl och visionär genomförare”.

Med magisterexamen både i internationell ekonomi och från entreprenörsakademien från Handels åkte han till London för att plugga och jobba. Sedan en trainee-plats på Universum i Stockholm, där han bott sedan dess. Han har under åren bland annat hunnit med att arbeta med premiumprodukter på Linkedin samt ansvarig för affärsuveckling på Blocket Jobb.

"Jag lärde mig branschen genom att bygga relationer och jobbade tidigt med talanger, varumärken och det som idag kallas employer branding."

Förutom en karriär som präglats av talang och affärsutveckling har han själv också varit entreprenör. Företaget hette Jobla, sajten jobbkultur.se och det hela gick ut på att matcha människors arbetsplatskrav med företags verkliga arbetskultur. Han definierar det som ”stämningen vid kaffemaskinen” snarare än värdeorden i policydokument. Inte så flummigt som det låter, hävdar han.

"Det här bolaget var nog lite tidigt. Då fattade ingen riktigt vad employee experience, det vill säga medarbetarupplevelse, var. Dessutom blev timingen i mitt liv en annan."

2012 föddes hans dotter. Och med det ett nytt perspektiv i livet:

"Det blev viktigare att älska det man håller på med. Man har inte tid att göra sådant man inte älskar."

Därför känns det bra gå till jobbet nu:

"Här skapas morgondagens jobb, ett jobb är grunden för mycket i livet. Att veta att vi gör nytta för Sverige och våra medlemmar, det är fantastiskt!"

Men frågan är: Hur ska SUP46 göra mer nytta för medlemmarna? Det är 10 000-kronorsfrågan som surrar i bakhuvudet på Daniel Sonesson dagarna i ända. Det har talats om att öppna ställen i fler städer. Han undviker frågan, men svarar när frågan till slut vänds till huruvida planerna lagts på is:

"Mja, vi har inte lagt ner de planerna, men frågan är om det är rätt väg att gå. Meningen är att vara till för alla medlemmar i hela Sverige oavsett var vi ligger."

Ökad intimitet, kvalitet i communityn är viktigare än geografisk tillväxt. Det är medlemskapet som ska bli nyttigt för bolagen, inte lokalen i första hand. Ett medlemskap ska framför allt ge kontakter, rådgivning, kunskap, rekryteringshjälp, internationellt nätverk.

"Det är det vi vill utveckla, så att medlemmarna kan komma varandra till gagn ännu mer", säger han och den göteborgska dialekten kryper fram ännu mer genom engagemanget i rösten.

"Du kan exempelvis sitta och jobba på andra hubbar i världen genom ett medlemskap i oss. Vi är inte till för Stockholm, vi är till för Sverige", säger han och påminner om att siffran 46 i namnet står för Sveriges internationella telefonnummer.

En annan uppgift för SUP46 han ser blir allt viktigare är den som talesperson för startup-Sverige. 2015 var den tidigare vd:n och grundaren Jessica Stark med och lanserade "Startup-manifestet", som fick stort genomslag.

Rollen som kontakt gentemot regeringen, myndigheter och samhällsaktörer är något Daniel Sonesson vill vidareutveckla.

"Vi vill jobba för alla startups. Sverige står inför stora utmaningar; arbetskraftsinvandring, boendesituationen. Nästa steg är att jobba mer kontinuerligt med den frågan och involverar oss i samhällsdialogen."

Och det egna nystartade bolaget, rekryteringsplattformen Truference? Det som han fick Schibstedts välsignelse att köra parallellt med Blocket Jobb. Jo, det finns kvar. Men just nu får övriga fyra driva det operativa.

Ett tag framöver har Daniel Sonesson lite att stå i för SUP46 medlemmar och resten av entreprenör-Sverige.

Fakta: Daniel Sonesson

Ålder

40

Uppvuxen

Göteborg

Bor:

Näsbypark, Täby

Familj

Två barn, Mimi 4,5 och Max 20 månader samt sambo Maria

Utanför jobbet:

Tekniknörd, träningsfantast, ”människor & världen”, dvs sociala sammanhang, nya insikter och relationer samt resor och upplevelser)

Utbildning: 

Dubbla magisterexamina. Internationell ekonom och Entreprenörsakademien från Handels.

Förebild:

Professionellt är Steve Jobs den förändrare jag främst inspirerats av. Även Jan Stenbeck. De som ifrågasätter och går emot system i sin tro på en bättre morgondag är mina vardagshjältar. Den främsta förebilden idag är tveklöst Malala Yousafzai. 

Karriärhistorik:

Blocket Jobb – affärsutvecklingschef

LinkedIn – Arbetade med Talent Premium Solutions, premiumsegmentet inom talangområdet

Cybercom, – digital strateg, affärsutvecklingschef

Universum – employer branding-specialist

Teknisk pryl jag inte klarar mig utan: 

Mitt armbandsur Fitbit och mobilen

Om jag startade företag skulle det vara:

Antingen en safety för tjejer på stan. En idé finns i detalj på Trello redan. Eller en karriärlösning, som den jag redan startat, Truferens. Det behövs nya tag - med råge.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel