Varför lämnar man sitt toppjobb och sin trygghet för att sitta i en stuga och knacka kod i två månader? Hur får människor på andra sidan jordklotet höra talas om en ny spelaccelerator i lilla Sverige?
För ett par veckor sedan gjorde jag ett besök på den nya spelacceleratorn Stugan utanför Borlänge, dit totalt elva nationaliteter rest för att tillsammans utveckla spel tillsammans.
Bara 2 av 13 utvecklarteam kommer från Sverige och enligt initiativtagarna Oskar Burman, till vardags Sverigechef på spelbolaget Rovio och Tommy Palm, tidigare på speljätten King, var intresset för acceleratorn störst utomlands.
”Att åka ut i en skog och jobba med en grej i två månader, många mil från civilisationen, var någonting folk gick i gång på", sa Oskar Burman när jag träffade honom i samband med invigningen.
För deras del handlar Stugan om att ge tillbaka. De har själva blivit framgångsrika inom spel. Nu vill de hjälpa andra genomföra samma resa.
Men jag är fortfarande nyfiken.
Jag frågar därför spelutvecklaren Clint Siu, som har sagt upp sig från sitt jobb inom specialeffekter i Hollywood, varför han befinner sig i en stuga i Dalarna.
”Jag hörde talas om det här på Twitter. Jag minns inte vem som twittrade det, men jag klickade på länken och allt lät helt fantastiskt. På den tiden hade jag ett heltidsjobb som tog upp hela min dagtid. Det var bara efter jobbet jag hade tid att göra spel. Att göra det här på heltid kändes som en fantastisk chans”, säger han.
Deltagarna i Stugan får både mat och boende betalt av finansiärerna bakom projektet. Det enda man som deltagare behöver ta hand om är att bygga sitt spel och köpa en resa till Borlänge.
Clint Siu berättar att han utvecklar ett Ipad-spel som heter Elemental Matter. Exakt vad det går ut på vill han inte säga – i stället låter han mig testa spelet och ber mig säga vad jag tycker.
Jag förstår inte speciellt mycket av spelet under min drygt en minut långa spelupplevelse. Det verkar gå ut på fylla i olika figurer genom att dra fingertoppen över skärmen.
”Jag tror jag förstår upplägget”, säger jag artigt, medan mitt kroppsspråk förmodligen andas det motsatta.
Jag frågar honom vad han hade för förväntningar när han bokade flygbiljetten till Sverige.
”Det var ganska surrealistiskt när de sa att jag skulle få komma. För mig är det en dröm som går i uppfyllelse. Jag försökte komma in på att göra spel på heltid, och det här skulle kunna vara min stora chans att börja med det.”
När jag tidigare under dagen pratade med Stugan-grundaren Oskar Burman tipsade han mig om att jag borde träffa två australiensiska utvecklare som har kommit hit för att arbeta med sitt spel. Han sa åt mig att hålla utkik efter tjejen med regnbågsfärgat hår.
Trots att det finns många normbrytande karaktärer på stugområdet den här dagen dröjer det inte länge innan jag får syn på regnbågstjejen.
Hennes riktiga namn visar sig vara Izzy Gramp.
”Vi är svåra att missa!”, säger den 24-årige australiensiskan med ett skratt.
Vad gör ni här?
”Vi är här för att göra spel tillsammans. Det är ett perfekt läge för oss att arbeta tillsammans organiserat. Göra klart spelet helt enkelt.”
Hur fick ni höra om det här stället?
”Jag tittade på filmen Frank och strax efter att jag kollat klart på den så skickade min vän en länk om det här till mig. Och jag tänkte bara: 'Wow, det här amazing!'. Så jag skrev ett mejl till Laura och frågade om hon ville utveckla ett spel i skogen.”
”Och jag sa ja!”, säger hennes kollega Laura Stokes, som sitter bredvid henne på trappan i solen.
De båda berättar om spelet de utvecklar. Att det heter ”Intergalactic Space Princess”. Det är ett äventyrsspel om en 14-årig flicka som klätt ut sig till en prinessa – men hamnar i rymden.
Det låter spännande.
”Det är väldigt spännande!”
Men vad tror ni er få ut av att sitta här i Sverige och utveckla spelet?
”Vi båda är från Australien, men vi bodde på olika platser där. Det här är en chans för oss att få vara på samma plats och verkligen fokusera. Men det handlar också om att kunna dela erfarenheter och lära sig av de mer erfarna. Bland annat affärssidan måste vi fundera kring", säger Laura Stokes.
”Sedan kan det vara lite deppigt att sitta själv och göra spel”, säger Izzy Gramp.
Spelen som byggs i Stugan ska visas upp på Tekniska Museet i Stockholm i augusti. Vissa spel kommer då att vara klara, andra kommer bara att finnas tillgängliga i kortare demoversioner.
Nyfiken på hur spelen ser ut hittills? Spana in klippet nedan!