Här är den okända storyn om Daniel Ek och Carl Waldekranz

Breakit - Här är den okända storyn om Daniel Ek och Carl Waldekranz
Foto: Bingo Rimér
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

En gästlista på en nattklubb ledde till ett tungt samarbete med mellan Tictail-grundaren Carl Waldekranz och Spotify.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Spotify-grundaren Daniel Ek och Tictail-grundaren Carl Waldekranz är två av Sveriges mest framstående profiler inom tech. 

Men det många inte känner till är att ett samarbete med Spotify var det som satte fart på Carl Waldekranz entreprenörskarriär.

När jag träffade Carl Waldekranz, vd och medgrundare till e-handelsplattformen Tictail, och Daniel Ek på techkonferensen Symposium berättade de hur det gick till när de kom i kontakt med varandra.

Det hela började med att Spotify skickade ut inbjudningar till personer som fick möjlighet att prova en beta-version av streamingtjänsten.

”Det var få som hade den där inbjudningen. Men min kompis hade fått en och kom förbi jobbet och visade upp tjänsten. Det exploderade i mitt huvud när jag såg produkten – och så var det nog för alla som såg Spotify på den tiden. Man minns knappt hur fett det var eftersom man tar det för givet idag”, säger Carl Waldekranz.

”Det var verkligen helt ground breaking och jag tänkte direkt: ’Jag måste få tag på programmet’. Så jag frågade min kompis vem han fått inbjudan från, och han sa Sophia Bendz.”

Sophia Bendz, idag affärsängel och styrelseproffs, var på den tiden marknadschef på Spotify.

”Jag hörde av mig till henne i ett mejl och skrev: ’Hej, du vore askul om jag kunde få testa programmet."

Svaret kom snabbt, var rakt och artigt: ”Nej, det går tyvärr inte. Du behöver en invite.”

Bakslaget fick Carl Waldekranz, som på den tiden utvecklade gästlistsystemet Keyflow som idag drivs av Greger Hagelin, att försöka med en ny vinkel.

”Jag sa då till henne att jag skulle skriva upp henne på listan till Berns som 'Sofia plus fem' resten av sommaren. Och att jag hoppades att vi skulle springa på varandra där.”

Daniel Ek, som står bredvid och lyssnar på Carl Waldekranz historia, flinar.

”Du gjorde det? Det visste jag fan inte. Det är helt världsklass. Det är helt rätt attityd”, säger han.

”Det är alltså dig jag ska höra av mig till om jag vill komma in bakdörren på en nattklubb?”.

Carl Waldekranz fortsätter:

”Ja, så hon svarade att: ’Du verkar vara en business man som vet vad du vill ha. Vi kan ta en lunch och snacka.”

Lunchen ledde till att Carl Waldekranz dåvarande reklambyrå Super Striders fick i uppdrag atta arrangera lanseringsfesten för Spotify – och producera den första reklamfilmen för musiktjänsten.

”Det var där det började”, säger Carl Waldekranz, vars Tictail sedan dess har fått in mångmiljoninvesteringar från Spotify-investerare som Klaus Hommels på Lakestar, Creandum och Spotifys produktchef Gustav Söderström.

Reklambyrån köptes i sin tur upp av Identity Works.

Minns du varför ni valde Carls byrå, Daniel?

”Det gäller att hitta någon som förstår teknik. Många sa att de ville göra någon kreativ grej, men för oss handlade det om att vi ville ha folk som faktiskt var en del av målgruppen. Inte någon trött som inte fattade. Vi ville göra någonting annorlunda", säger Daniel Ek.

"Och då kom de in och var sjukt hungriga, sjukt scrappy. Vi sa att vi inte har utvecklarresurserna för det de ville göra. Då sa de: ’Vi kodar det själva’. Då var det en no brainer.”

LÄS MER: Waldekranz: "Flera tillfällen vi kunnat göra exit"

Läs fler artiklar
LÄS MER