Breakit - Groupon-veteranen Cecilia Bratt ska erövra världen åt Billogram

Groupon-veteranen Cecilia Bratt ska erövra världen åt Billogram

Olle Aronsson
Olle Aronsson
08 mar 2015, kl 12:00

Cecilia Bratt ledde rabattsuccén Groupon i Sverige från ingenting till 100 anställda. Nu blir hon operativ chef på Billogram, med uppdrag att sprida fakturaverktyget till fler länder.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
08 mar 2015, kl 12:00

Hennes väg in i startupindustrin började på prestigeskolan Handels i Stockholm - en utbildning som hon kom in på med en ganska otydlig idé om vad hon ville jobba med.

“Väl där upptäckte jag SSES (Stockholm School of Entrepreneurship) och blev lite kär i hela grejen med företagande och entreprenörskap. Jag jobbade extra där under hela tiden på Handels och det var ett fantastiskt gig att ha vid sidan av studierna”, säger Cecilia Bratt.

Efter en vända på bolaget Wayfinder, som sysslade med mobil navigation och senare köptes upp av telekomjätten Vodafone, kom hon i kontakt med det tyska rabattföretaget Mycitydeal.

“Jag träffade han som skulle vara ansvarig för satsningen i Norden och vi klickade direkt som personer. Dessutom tyckte jag, vilket jag fortfarande tycker, att rabattkampanjer är ett extremt spännande och bra sätt att marknadsföra sig med. Det är nästan det enda garanterade sättet att få kunder över tröskeln. I många fall, som med restauranger eller flygbolag, är det alltid bättre att en kund sitter på stolen till ett lägre pris än att ingen alls sitter där”, säger hon.

Det var då 2010 och i e-handelsvärlden pratade många om tre tyska bröder vid namn Samwer vars riskkapitalbolag och inkubator (av rivalerna kallad kopieringsmaskin eller klonfabrik) Rocket Internet skördade stora framgångar.

Rockets affärsidé var att härma framgångsrika företag, i synnerhet i e-handelsbranschen, för att sedan konkurrera ut dem eller upprepa succén i ett annat land.

Det tredje alternativet för ett Rocket-bolag var att bli uppköpt av originalet. Så blev fallet med Mycitydeal som köptes av sitt original Groupon i maj 2010. Samma år startades Groupons Sverige-kontor.

“Jag först anställd på kontoret i Stockholm och fick snabbt växa in i rollen som operativ chef. Det var väldigt kul och grymt spännande. Vi byggde ett väldigt bra kärnteam som blev duktigt på att utbilda kunderna i varför Groupon är så bra. När jag slutade fyra år senare var vi ungefär hundra personer”, säger Cecilia Bratt.

Efter en mellanperiod som konsult blir hon nu operativ chef på det svenska techbolaget Billogram, vars tjänst för smidigare fakturering har blivit en succé. Bolaget har cirka 10.000 kunder och fakturavolymen växer med 300 procent på årsbasis.

“Jag har hört talas om Billogram i två års tid och har själv använt tjänsten. Jag minns första gången jag skulle skicka en faktura och hur otroligt enkelt det var. Jag blev verkligen förälskad i produkten”, säger Cecilia Bratt.

Hon blev tipsad om tjänsten som operativ chef av en kompis som såg arbetsbeskrivningen i en jobbannons och frågade: “Cecilia, är inte det här du?”. Cecilia Bratt kunde inte annat än att hålla med.

I höstas tog Billogram in 12,5 miljoner kronor i riskkapital från bland andra WM Data-grundaren Thord Wilkne. Sedan tidigare har bolaget bland andra affärsängeln Robert Ahldin (även delägare i bland annat Vint och Spotify) i ägarlistan. Pengarna ska användas till att anställa fler och expandera till fler länder.

“Jag har haft det här jobbet i ungefär fem timmar, så jag kan inte säga exakt hur jag kommer att arbeta. Men klart är att produkten redan är riktigt stark. Nu gäller det att få ut den till fler företag, små som stora. Det känns grymt kul att börja jobba med det”, säger Cecilia Bratt.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel