Sök

Acast bekräftar – poddutmanaren siktar på börsnotering

Acastpodcast

Acasts grundare Karl Rosander och Måns Ulvestam tillsammans med Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media som investerat i Acast.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

De har svarat "nej, nej, nej". Men precis som Breakit förutspått ska poddplattformen Acast till börsen.

I slutet av augusti avslöjade Breakit att poddplattformen Acast tog sitt första kliv mot en börsnotering. Bolaget gjordes då om från ett privat till ett publikt aktiebolag.

Grundaren Karl Rosander ville då inte kommentera ”rykten om en eventuell börsnotering”.

Han hävdade dock att detta inte var något som planerades i närtid. I samband med att Acast nyligen säkrade 154 färska miljoner i tillväxtkapital upprepades dementin. 

“Nej, vi har ingen plan på att gå till börsen. Vi har fullt fokus på att bygga teknik”, sade Karl Rosander till Breakit

Men Breakits Stefan Lundell kunde i vår podcast avslöja detaljer som tydligt pekade mot börsen.

Han tog fasta på att Swedbank Roburs fond "Ny teknik" var en av de största investerarna i jätterundan. Fonden, som tidigare bara investerat i noterade bolag, öppnade nämligen vid årsskiftet upp för investeringar i bolag där styrelsen tagit ett beslut om en börsnotering inom 12 månader. 

”Detta är ett tydligt tecken på att Acast inom ett antal månader kommer att hamna på börsen, och att det finns ett styrelsebeslut på det. Annars skulle inte fonden kunna investera, eftersom att det finns i deras investeringskriterier", konstaterade Stefan Lundell. 

En månad senare väljer Acasts grundarduo nu att ta bladet från munnen. I en intervju med Di Digital bekräftar Måns Ulvestam och Karl Rosander att Acast siktar på en notering på Stockholmsbörsen.

”Vi har aldrig riktigt velat vara en del av startupvärlden utan vi har velat vara ett riktigt företag. Ett steg i den riktningen är att ta bolaget till börsen. Det har varit vårt mål”, säger Måns Ulvestam till Di Digital.

De båda grundarna lämnar samtidigt sina operativa roller i företaget, för att istället jobba heltid med att göra Acast redo för börsen. När noteringen ska ske framgår inte. 

Acast, grundat 2014, växer snabbt men gör samtidigt stora förluster. Förra året landade omsättningen på ungefär 50 miljoner kronor med en lika stor förlust.

Bolaget har byggt en plattform för distribution av poddar, med en smart teknik för annonseringen. Istället för att poddaren själv läser in statiska reklambuskap gör Acasts plattform det möjligt att dynamiskt föra in olika reklambudskap vid olika lyssningar. Det öppnar poddmarknaden för annonsörer av det större slaget. 

Före den senaste riskkapitalinvesteringen var Moor Capital, Bonnier Growth Media, Alfvén & Didrikson samt Inbox Capital de största ägarna i bolaget. I september klev fonderna Swedbank Robur Ny teknik, Microcap och Norron Asset Management in som nya ägare. 

Läs allt om Acast i Breakits stora helgintervju med den frispråkiga grundarduon

Lyssna också gärna på vår podd (snacket om Acast kommer efter ca 1 minut och 20 sekunder).

 

Läs mer