Sök

Susanne Najafi: Här är bolaget vi letar efter – som ingen startat än

Backing minds

Susanne Najafi (t.h.) satt med i panelen på Breakits event Retail Tech Stockholm och menade att mode för muslimer en framtidsnisch. Foto: Pressbild samt AP.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Investeraren Susanne Najafi är på jakt efter startups inom "muslim fashion".
"Det är en sak som verkligen saknas", säger hon.

Muslim fashion – det vill säga mode med muslimer som huvudsaklig målgrupp. Kom ihåg var ni hörde det först, för det kan vara nästa stora grej.

Det tror i alla fall Susanne Najafi, partner på riskkapitalbolaget Backing Minds.

På Breakits event Retail Tech Stockholm lyfte hon fram just det ordet som en bransch hon och hennes partner Sara Wimmercranz tittar på.

"Det är kanske ett påhittat begrepp, men det är en sak som verkligen saknas. Mode med muslimer som målgrupp. Idag måste muslimska kvinnor köpa olika delar av sina outfit hos olika butiker. Det finns ingen som tar ett helhetsgrepp kring det. Där har vi inte hittat något, men vi letar”, säger Susanne Najafi.

Backing Minds affärsmodell bygger på att hitta bolagen som den övriga riskkapitalsektorn har missat. Det innebär ofta att man letar sig utanför Stockholms innerstad och tittar mer aktivt på kvinnliga entreprenörer. Analysen bygger ofta på en målgrupp som de flesta idag har missat eller som är missnöjd med det rådande utbudet.

“Vi ser även att det är otroligt många människor i Europa som inte kan ta något lån eller få CSN för att de inte kan ta ränta. Det är ett jättestort problem för väldigt många. Därför har vi också kollat på ‘Islamic banking’", säger Susanne Najafi.

Parallellt med den förbisedda målgruppen har hon även ställt in siktet på en mer "gubbig" bransch.

“I våra klassiska näringar som exempelvis metall finns det otroligt stor potential för att digitalisera. Bolag som kan genomföra den förändringen är vi intresserade av”, säger Susanne Najafi.

Läs mer