Sök

Wrapp fortsätter gasa – men det finns en stor utmaning i Sverige

Wrapp

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Wrapp växer på alla fronter. Men en viktig pusselbit saknas ännu på den svenska marknaden.

Wrapp har en relativt lång och brokig historia. Efter att ha bytt affärsmodell flera gånger satsar Wrapp idag på att använda köpdata från bankkort för att rikta marknadsföring (se faktaruta nedan) och hjälpa återförsäljare att lära känna sina kunder bättre. 

Bland bolagets delägare finns en rad storbanker, bland annat Nordea, Collector Bank och Länsförsäkringar.

Men hur går det egentligen för storsatsningen?

I dag har bolaget cirka 300 kunder – butiker och e-handlare – i varierande storleksordning anslutna till Wrapp, enligt vd:n Aage Reerslev. Det avslöjade han i samband med Breakits event Retail Tech Stockholm 2017 i förra veckan.

”Vi närmar oss ungefär 300 miljoner i addererad försäljning för dem. Så det börjar bli lite summor och siffror”.

Aage Reerslev uppger att Wrapp växer och lockar tusentals användare till sin app i veckan. Samtidigt poängterar han att man ännu inte börjat gasa eller marknadsföra sig på riktigt än.

”Det viktiga är inte om det är 2000 eller 5000 användare i veckan, det viktiga är att kvaliteten på det vi gör blir bra”, säger Aage Reerslev, som berättar att Wrapp just nu genomför satsningar inom maskininlärningar för att lära sig mer om kunderna och deras beteenden.

Men det finns samtidigt utmaningar. Bland annat har bolaget hittills inte lyckats håva in storbanken Swedbank som kund. Det innebär att bolaget inte kan ta del av data från Swedbank-användarnas kort och köpbeteenden.

Aage Reerslev berättar att man varit i kontakt med Swedbank under en längre tid. 

"Stora företag är generellt långsamma, banker är absolut väldigt långsamma", konstaterar Aage Reerslev. 

Han berättar att Swedbank i dag är en storspelare som har över 40 procent av alla kort i Sverige. Enligt honom har Swedbank, och liknande storbanker, generellt sett haft svårt att se mervärdet i att dela på saker, så kallad "cross-banking".

"Det viktiga att förstå är att i det som nu sker har bankerna, inte bara i Norden utan även övriga Europa, en möjlighet att bygga upp nästa generetions nätverk. Innan Google, Amazon och andra ger sig in i området, och de kommer" 

”Det skulle ha varit en jättetillgång om vi haft Swedbank här och nu, självklart”, säger Aage Reerslev som understryker att det inte stoppar Wrapps utveckling på sikt.

Hur det egentligen går med planera på att landa Swedbank är inget Aage Reerslev vill avslöja.

Han poängterar att det finns andra aktörer i närområdet som liksom Swedbank är starka.

”Titta på Nordea som är Nordens största bank, totalt sett har de mer kunder än Swedbank. Vi har aktörer som gör att vi kan komma vidare ganska rejält i alla fall."

Så fungerar Wrapp

Wrapp vill skapa ett automatiserat sätt att sköta lojalitetsprogram och marknadsföring inom fysisk handel. Tanken är att det ska gå till ungefär såhär:

  • En kund som handlar ofta på exempelvis H&M ansluter sig till Wrapp.
     
  • Appen, som har tillgång till transaktionsdata från användarens bankkort, känner av att användaren i fråga köper kläder på H&M för 3.000 kronor per år.
     
  • H&M kan då välja att automatiskt föra över en kontantbonus på 100 kronor till användarens bankkonto, som tack för att kunden är trogen.
     
  • Samtidigt får dock konkurrerande klädkedjor chans att bjuda över. Den klädkedja som vill erbjuda 200 kronor i bonus till alla konsumenter i kategorin “handlar kläder i lågprisbutik för 3.000 kronor per år” kan göra det.
     
  • Tanken är att ersätta alla kundkort och bonusprogram inom handeln, och skapa ett mer effektivt sätt för handlare att skaffa nya kunder.
     
  • I skrivande stund, oktober 2016, kräver dock modellen att bankerna ger sitt godkännande - vilket är lättare sagt än gjort.

Läs mer