Sök

E-handelsgurun: Här är de hetaste handelstrenderna just nu

e-handelRetailtech2017

Sofie Brodén

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Snabba leveranser, Amazon och AR – här är de hetaste trenderna inom retail och e-handel.

Vilka är de hetaste trenderna inom retail och e-handel?

Det kan experten Sofie Brodén på trendanalysföretaget Foresight Factory svara på. Foresight Factory är en byrå som fokuserar på konsumentanalys och konsumenttrender med huvudkontor i bland annat London, New York och Stockholm.

Under Breakits event Retail Tech Stockholm 2017, som pågår nu under tisdagen, delade Sofie Brodén med sig av sina trendspaningar från scenen. 

Snabba leveranser – självkörande bilar, drönare och fallskärmar

Sofie Brodén ser hur kunderna efterfrågar allt snabbare och smidigare leveranser. Enligt Foresight Factory väljer upp till var fjärde person globalt sin favoritbutik baserat på hur bra returpolicys handeln har.

Dominos och Ford i USA är exempel på aktörer som hittat nya lösningar för snabba leveranser. Genom självkörande bilar levereras pizzan till dörren och mottages sedan genom att knappa in på kod i bakluckan.

Amazon är ett annat exempel, företaget använder sig av drönare med fallskärmar som levererar paket till svåråtkomliga eller avlägsna platser.

Allt viktigare med bekvämlighet och flexibilitet

Allt fler konsumenter upplever stress i vardagen – då kan mobilen fungerar som ett verktyg för att spara tid. Exempelvis genom att beställa hem produkter samt söka upp bästa priser och deals.

”Vi kan nästan inte prata om fysik handel och e-handel som skilda saker i dag”, konstaterar Sofie Brodén.

On-demand-kulturen är inte ny men fler produkter och tjänster börjar bli möjliga att beställa hem samtidigt som kunderna förväntar sig möjligheter att ändra beställningar i sista minuten.

Se bara på uppkopplade hem där kylskåp exempelvis kan beställa mjölk genom Amazon.

Smarta lösningar – och Amazonfeber

”Är ni redo för Amazon-febern i Sverige?”, frågar sig Sofie Brodén.

Framtiden ligger i smarta lösningar och varumärken som kan förutse vad kunden vill ha, som sensorer som känner av när produkter börjar att ta slut.

Exempelvis Amazon Dash, en uppsättning smarta sensorer där du klickar på en knapp för att fylla på saker i hushållslagret när det börjar att ta slut.

Amazon har även öppnat kassalösa butiker i USA där kunden handlar och kontrollerar transaktionerna genom sin mobil. Kunden bevakas i sin tur genom kameror, sensorer och genom maskininlärning kan Amazon läsa av data och lära sig mer av kundernas beteende.

Nya möjligheter med AR 

Sofie Brodén pekar på AR – förstärkt verklighet – som en teknik som verkligen kan förhöja och fördjupa upplevelsen för konsumenterna.

”Ikea har gjort hela katalogen så att man kan testa lampor och stolar i hemmet utan att behöva åka till butiken för att se vad som passar bäst”.

Lösningar som tar över butikpersonalens jobb kommer i sin tur leda till att de anställda kan fokusera på de uppgifter som en robot inte kan utföra.

Multisensoriska upplevelser i butik

I dag finns flera exempel på butiker som kombinerar försäljning med underhållningselement. Som digitala skärmar som förhöjer upplevelsen när du provar och låter dig testa fotbollsskor till jublet av skrikande fans.

”Upplevelsen är en stor del av försäljningen och kan förstärka upplevelsen. Online är bekvämt men vi tror inte att butikerna kommer att dö. Vi tror att de kan bli en plats där man kan erbjuda upplevelser av varumärket”, säger Sofie Brodén.

Samtidigt uppger många att de är villiga att prova sina kläder i virtuella speglar. Något som skulle innebära mindre tid i provrummet och med det kortare köer i våra butiker.

”Man lägger plaggen på en hylla eller galge och sedan projekteras de med rekommendationer och färg”:

Håll utkik efter liveuppdateringar från Reatail Tech här  – och följ oss gärna på Twitter #retailtech2017. 

Läs mer