Sök

Fyndiqs vd om utvisningen: "Får mig att skämmas"

Fyndiq

Dinesh Nayar

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Fyndiqs systemutvecklare Sergei Beilin utvisas på grund av en miss från en tidigare arbetsgivare.
Ett beslut som får den nuvarande arbetsgivaren, techbolaget Fyndiq, att rasa.
"Jag vill att politikerna ser Sergei i ansiktet och förklarar varför”, säger Fyndiqs vd Dinesh Nayar.

Idag har Breakit kunnat berätta att e-handelssajten Fyndiqs systemutvecklare Sergei Beilin utvisas av Migrationsverket. Liksom i det brett uppmärksammade fallet med Tayyab Shabab rör det sig om ett misstag från en tidigare arbetsgivare.

Fyndiqs vd och medgrundare Dinesh Nayar kallar situationen ”förjävlig” och säger att det är oroväckande att politiker och myndigheter agerar så här.

”Man blir rent ut sagt förbannad som svensk, företagsledare och medmänniska”, säger han.

Dinesh Nayar understryker att de personer som drabbats av den här typen av utvisningar kan få högavlönade jobb på flera håll i världen, men ändå valt att komma hit.

”Till det lilla landet med mörker nio månader om året. De söker sig hit för att vi har bra techbolag och sedan gör vi det så här vedervärdigt för dem. Det får mig att skämmas över Sverige och våra politiker”, säger Dinesh Nayar.

Sergei Beilin har valt att överklaga Migrationsverkets beslut och kommer att få juridisk hjälp av Fyndiq, en ekonomisk resurs som många mindre startups saknar, tillägger Dinesh Nayar.

Han anser att chansen är liten att Migrationsverket ändrar sitt beslut om Sergei Beilin, för i grund och botten följer myndigheten rådande lagstiftning. 

"Det måste till en förändring snabbt. För oss som lever i den här vardagen känns det som mycket prat och lite konkret verkstad".

Utöver att beslutet slår hårt mot personerna som utvisas drabbar det även tech-bolagen på flera sätt. Dinesh Nayar berättar att det har blivit svårare att rekrytera utländsk kompetens i efterspelet av de uppmärksammade utvisningarna.

Fyndiq med sina drygt 70 anställda utgörs idag av över 20 olika nationaliteter. Det här är första gången en anställd drabbats av utvisning, men nyheten om Sergei Beilins öde och vetskap om att många andra techbolag drabbats har fått oron att sprida sig bland de anställda.

”Många blir oroliga för sin egen del, de kanske har framtida prövningar. Som arbetsgivare ställer det till problem med produktiviteten och fokus kopplat till arbete. Det är förståeligt och vi klandrar ingen”, säger Dinesh Nayar.

I dag arbetar Fyndiq aktivt med att minimera risker och informera nyanställda om vad som gäller, men Dinesh Nayar poängterar att Migrationsverkets regler inte är det första man fokuserar på när man startar ett tech-bolag.  

Dinesh Nayar menar att det handlar om teknikalitet och små missar som grundar sig i okunskap hos arbetsgivaren.

”Små startups har förväntningar från investerare och aktieägare att fokusera på att bygga en attraktionskraft produkt på marknaden. Sedan ska vi lägga tid och pengar på det här, där vi inte är några experter”.

I Fyndiqs fall har man tidigare missat en försäkring för en tidigare anställd som drabbades av utvisning hos nästa arbetsgivare. I det fallet hade Fyndiq anlitat ett juridiskt ombud för att få allt på plats.

"I efterhand visade det sig att det fattades en viss försäkring som vi försökte korrigera i efterhand. Det är fruktansvärt, man känner sig som kriminell och jag tror att många tech-vd:ar delar den känslan".

Nu kan Fyndiq och Sergei Beilin bara invänta Migrationsverkets beslut.

"Jag vill att politikerna ser Sergei i ansiktet och förklarar varför han och hans familj måste lämna landet".

Läs mer