Sök

GP Bullhound: Spotify kan bli värt mer än Uber och Airbnb – tillsammans

SpotifyUberSpotify

Spotify vs Uber. Foto: Lars Pehrson/SvD/TT samt Seth Wenig/AP Photo.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Vad tror ni om GP Bullhounds prognoser för Spotify?

Musiktjänsten Spotify kan komma att värderas till 20 miljarder dollar vid en börsnotering, till 55 miljarder dollar år 2020 och så småningom till 100 miljarder dollar, motsvarande 815 miljarder kronor. 

Det hävdar investmentbanken GP Bullhound, enligt CNBC. Bolaget har ett uppenbart egenintresse i frågan. 

Dels tjänar GP Bullhound pengar, uppemot 5 procent i kommission, på varje affär som bolaget mäklar i den så kallade gråhandeln (där privatpersoner köper och säljer Spotify-aktier). Dels är GP Bullhound investerare i Spotify, och tjänar således på en hög kurs när (och om) Spotify börsnoteras.

Värderingen på 100 miljarder dollar skulle innnebära att Spotify vore mer värt än Uber och Airbnb – tillsammans. Åtminstone sett till de två techgiganternas värderingar idag.

Som jämförelse kan samtidigt streaminggiganten Netflix nämnas. Bolaget har redan i dag ett marknadsvärde på 84 miljarder dollar. De båda streamingbolagen har likheter, men också stora skillnader. För varje ny betalande kund som Spotify håvar in måste en stor del av intäkterna slussas direkt till skivbolagen, på grund av att Spotify inte äger rättigheterna till musiken. Netflix kan på ett helt annat sätt nå skalfördelar, speciellt gällande bolagets populära egenproducerade serier.

Skruvar upp prognosen 

Enligt GP Bullhound kommer Spotifys tillväxt att drivas av fler betalande lyssnare, inträde på nya marknader och bättre uppgörelser med skivbolag.

I juli meddelade Spotify att bolaget hade nått 60 miljoner betalande kunder. GP Bullhound spår att antalet kommer att nå 100 miljoner i mitten av 2018, vilket är en ljusare prognos än vad investmentbanken tidigare har haft.

År 2020 kan användarbasen komma att uppgå till 500 miljoner, varav 200 miljoner betalande kunder, enligt analysen.

Den genomsnittliga intäkten per betalande användare väntas dock sjunka stadigt fram till år 2020, tror GP Bullhound.

"Spotify har inför familje-abonnemang och studentrabatter och om vi tar in faktorn att tillväxtmarknader har en mycket lägre genomsnittsintäkt per premiumkund så tror vi att Spotify kommer att se en stadig nedgång i intäkt per premiumkund när vi närmar oss 2020 jämfört med i dag", skriver GP Bullhound i rapporten.

Läs mer