Sök

Annonssamarbete med Collector Bank

Ny rapport: så ser framtidens digitala B2B-handel ut

Collector Bank

Mikael Anstrin och Andreas Fritz på Collector Bank.

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

”Bolag som inte följer med i utvecklingen kommer att halka efter”, säger Mikael Anstrin, Head of Retail på Collector Bank, som i januari 2018 presenterar en omfattande rapport om e-handeln inom B2B, alltså företag som säljer till andra företag.

Det behövs ingen kristallkula för att se att näthandeln för B2B-företag sakta men säkert är på väg att komma ikapp den gentemot privatkonsumenter. Men för de företag som vill ligga i framkant finns i dagsläget inte mycket information eller framtidsutsikter att gå på. Vilka förväntningar har egentligen de säljande B2B-företagen på framtidens näthandel? Och vilka har de köpande? För att ta reda på detta tar Collector Bank just nu fram en rapport som på ett unikt sätt ska belysa en bransch vars utveckling länge stått i skuggan av e-handeln gentemot kund.

”E-handeln inom B2B är ett relativt omoget område, där det saknas information och marknadsdata för att utveckla och förstå. Jämför man med e-handeln för konsumenter, B2C, finns där mycket mer data att tillgå, både om marknadens storlek och utveckling samt kundernas förväntan på betalsätt, frakt, hinder med mera. Med den här rapporten vill vi öka förståelsen för B2B-handeln på nätet”, säger Mikael Anstrin.

Rapporten tas fram i samarbete med HUI, Handelns utredningsinstitut som har stor erfarenhet att göra undersökningar och analyser om och kring e-handel. I fokus står den här gången köpande bolag.

”Vi väljer att avgränsa oss och titta på köpande bolag i segmentet små och medelstora företag. Genom att fokusera på de människor som genomför köpet för ett företags räkning, och verkligen förstå vad de drivs av, så kan vi förhoppningsvis hjälpa de säljande företagen i sin resa mot e-handel”, säger Andreas Fritz, produktchef på Collector Bank.

”Men vi har en ambition gå vidare med fler rapporter för att till slut kunna ge en så bra helhetsbild som möjligt.”

Läsarna kommer att få tillgång till aktuell och tillförlitlig statistik men också få en inblick i marknadens beteende och förväntningar. Rapporten gräver djupare än vad någon tidigare gjort inom B2B-handeln på nätet.

”Eftersom företagen inte redovisar sin försäljning uppdelat på olika kanaler så vill vi försöka få en bild över hur det ser ut. Vi tittar på exempelvis på hur stor e-handelsförsäljningen faktiskt är och vad som skiljer sig mellan de olika kanalerna”, säger Andreas Fritz och fortsätter:

”Mot köpande bolag kommer vi i den här första rapporten att försöka få svar på hur stor inköpskanal näthandeln egentligen är, om det skiljer sig i vilka produkter man vill köpa in. Och självklart vill vi också förstå hur företag vill betala för sina e-handelsköp och om de skiljer det sig från andra kanaler?”.

Men vem ska läsa rapporten och varför?

”Rapporten riktar sig främst till de som redan säljer eller vill sälja online företag till företag. De som vill förstå hur köpbeteendet utvecklas och vilka förväntningar kunderna kommer att ha på digitala lösningar framöver. Att ha koll på utvecklingen är avgörande om man vill vara konkurrenskraftig, säger Mikael Anstrin som tror att B2B-handeln på nätet står inför stora men överkomliga utmaningar.

”Krångliga registreringsprocesser för att bli kund, otydlig prissättning och stabil kundservice är bara några områden B2B behöver titta på. Men den allt snabbare teknikutvecklingen möjliggör givetvis att snabbare implementera lärdomar från B2C. Och där vill Collector Bank vara marknadsledande.”

Collector Banks B2B-rapport presenteras i januari 2018, men redan nu kan du anmäla dig här och få fortlöpande uppdateringar med ny info, analyser och data. Andreas Fritz och Magnus Lenngren, CTO på Collector Bank, kommer även att medverka på Breakits event Retail Tech på Fotografiska i Stockholm 24 oktober.

Det här är en sponsrad artikel från Collector Bank, en digital nischbank som erbjuder finansieringslösningar för privat- och företagskunder. Här kan du läsa mer om Collector B2B Payments – och här om alla Collector Banks betallösningar för e-handel och butik.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits reportrar utan av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer