Sök

Slussenkaoset födde idéen – nu går elmoppen Vessla åt som smör

VesslaElbilar

Vessla-grundaren Rickard Bröms. Foto: Pressbilder.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Rickard Bröms sade upp sig från chefsjobbet för att satsa allt på sin elmoppe Vessla.
Efter rivstarten på hemmaplan väntar nu en Europaexpansion.
”Jag kan ingenting om moppar”, säger Richard Bröms till Breakit.

Det var när Rickard Bröms såg ombyggnationen vid Slussen i Stockholm dra igång som han började bli orolig. Busskaos och en ökad pendlingstid från hemmet i Sickla till jobbet i innerstaden kändes inte lockande.

”Jag kände att jag skulle tvärruttna på det och ville skaffa mig en elmoppe. Men jag hittade inga produkter på marknaden som hade någon personlighet i sitt varumärke”, säger han till Breakit.

Då hade han ett välbetalt jobb som kreativ chef på kommunikationsbyrån Bizkit Havas. Men Rickard Bröms valde att säga upp sig för att ta fram en elmoppe som var billig, snygg och hade rätt varumärke.

Det fanns bara ett problem.

”Jag kan ingenting om moppar. Däremot kan jag ganska mycket om design, hur man paketerar och kommunicerar ett varumärke”.

Snart fick han kontakt med Peter Klangsell och Mikael Klingberg som står bakom Köpenscooter.nu samt Elcykelvaruhuset.se. De kan mycket om moppar.

Den produktionsvändan, 100 stycken, sålde slut på bara några veckor. Detta trots att kunderna inte kunde provköra. Den andra omgången på 100 säljs nu snabbt.

”Nyckeln är att sätta ett varumärke som leder till emotionella försäljningar, att kunderna köper produkten på magkänsla utan att riktig veta varför. Det är en av anledningarna till att Vesslas sajt är så innehållsfattig”, säger Rickard Bröms.

Namnet för genast tankarna till Elon Musks elbilsmärke Tesla, vilket knappast kan vara en slump. Själv säger Rickard Bröms att namnet står för elmoppens egenskaper.

”Precis som vesslan är den snabb, tyst och smidig”.

Sajtens besökare möts av mörka snygga bilder på Vessla-moppar och korta fakta, snarare än långa rader av produktspecifikationer.

Det går dock att utläsa att en Vessla ska gå i 45 kilometer i timmen och nå en räckvidd på 40-60 kilometer per laddning.

Bolaget har precis fått in en såddinvestering på 2,5 miljoner kronor, uppger Richard Bröms. Vilka som går in med pengar vill han inte avslöja, men enligt uppgift till Breakit handlar det om flera kända e-handelsprofiler.

”De är lite hemliga med detta än så länge, men det är ett gäng affärsänglar. Vissa lite kändare än andra”, säger Richard Bröms.

För honom handlar Vessla, förutom att testa vingarna som entreprenör, om att uppnå två mål. Visionen är att dels att spara en herrans massa tid åt pendlare i storstäder, dels att "rädda världen" från fossilt bränsle.

”För mig är miljöaspekten ganska självklar och inget vi gör en så stor grej av. Det är snarare en positiv effekt av den andra delen som vi försöker att lösa”, säger han och fortsätter:

”Pendlingsproblematiken är stor i många städer. För att lösa det måste vi börja flytta folk från fyra till två hjul”.

Med det nya kapitalet i plånboken väntar nu expansion i Europa, där lanseringen kommer att ske stegvis stad för stad. Försäljningen sker främst via e-handel.

”Man får ju lite krupp av att sälja moppar i Sverige, eftersom marknaden är liten och säsongen bara varar halva året. Vi har redan smygstartat lite i Spanien”.

Så, hur är det att åka elmoppe?

”Den stora wow-effekten för folk är att den är helt knäpptyst och steglös. Den är underbar att åka på”.

Varför cyklar du inte till jobbet istället, det är ju ännu bättre för miljön?

”Jag är uppvuxen på en ö, jag känner väl att jag har gjort mitt cyklande i livet redan. Cykel är verkligen kanon, men för många är det lättare att gå från att åka bil eller buss till en elmoppe än att börja cykla”.

Läs mer