”Männen verkar ha kommit på sin affärsidé kvällen innan”

Breakit - ”Männen verkar ha kommit på sin affärsidé kvällen innan”
FOTO: STEFAN LUNDELL
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

De kvinnliga studenterna är nästan för välförberedda. Med männen är det ofta tvärtom. Det är Szofia Jakobssons erfarenhet efter att granskat hundratals kandidater till Chalmers inkubatorprogram.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

”En del killar känns som de bara kastar upp en idé om till exempel en app utan att ens kolla om någon redan gjort samma sak. De verkar ha kommit på sin affärsidé kvällen innan. Tjejerna kommer i bland med nästan färdiga affärsplaner. Nu generaliserar jag lite men skillnaden är ändå slående”, säger Szofia Jakobsson.

Breakit träffar henne på eventet Women in Tech efter att hon har gått av scen. Där har hon deltagit i ett panelsamtal tillsammans med Isabella Södergren (initiativtagare till Kids Hack Day), Paulina Modlitba Söderlund (digital strateg) och moderatorn Ola Ahlvarsson.

Över 600 personer, en klar majoritet kvinnor, satt i publiken på eventet som hölls för andra gången på fredagseftermiddagen.

Ambitionen från arrangörerna var främst att inspirera och fokus låg framför allt på framgångsrika kvinnor inom techindustrin men flera av diskussionerna kom också in på den bristande jämställdheten i branschen.

Breakit visade i en granskning som publicerades tidigare i veckan att bara en av tio ledande poster i de största svenska techbolagen innehas av kvinnor - en undersökning som också togs upp på scenen på Women in tech.

LÄS MER: "Grabbarna dominerar de svenska miljardbolagen"

Women in Tech är ett av flera initiativ för att bana vägen för fler kvinnor i branschen - ett lovvärt initiativ, menar Szofia Jakobsson. Men hon tycker ändå att utvecklingen går för trögt.

”Till senaste intagningen av bolag till vårt inkubator-program bestod teamen av 23 procent kvinnor. Det är alldeles för dåligt och jag upplever inte att andelen ökar särskilt mycket från år till år”, säger Szofia Jakobsson.

Hon är också engagerad i nystartade Startup Birds som arbetar för att få fler kvinnor att testa att bli entreprenörer och söka sig till Chalmers inkubatorer. 

”Vi är helt enkelt ute på event och försöker agera ambassadörer. Jag tror att det gör skillnad. Trots att vi bara varit i gång någon månad har jag märkt av en ökning av förfrågningar från kvinnliga studenter”, säger Szofia Jakobsson.

Nyligen aviserade Chalmers att de slår ihop sina två inkubatorer Encubator och Chalmers Innovation till en gemensam. Ambitionen är att öka fokus på entreprenörskap på lärosätet.

”Vi får 350 miljoner kronor att investera  och 150 miljoner till driften under tio år. Det skapar en långsiktighet och möjlighet för oss att satsa”, säger Szofia Jakobsson som passade på att från scen bjuda in hugade entreprenörer:

”Vi är öppna för att investera, bara det är en bra idé. Vi sitter visserligen i Göteborg men det är helt okej om man kommer från Stockholm också”, säger hon.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel