Sök

Bonnier storsatsar på digitalt förlag – har klart med 20 författare

Bonnier Bookery

Susanna Romanus, förläggare och Åsa Selling, förlagschef Bonnier Bookery. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Boomen i digitala bokbranschen bara fortsätter. Nu har Bonnier gjort klart med 20 författare till det nya digitala förlaget Bonnier Bookery.

Att lyssnandet på ljudböcker har exploderat de senaste åren har knappast undgått någon. Storytel fortsätter sitt segertåg världen över och köper upp konkurrenter i såväl Spanien som i Bulgarien.

I nuläget har digitala böcker, ljudböcker och e-böcker, ungefär 20 procent av marknaden och det finns väl egentligen inte något som tyder på att den marknadsandelen kommer att sjunka.

Det förvånade därför föga när ett av Sveriges största, tyngsta och mest anrika förlagshus Bonniers klev in på marknaden i våras. Bonniers satsning heter Bonnier Bookery och är alltså bara inriktad på den digitala marknaden.

“Det är helt klart en stor satsning”, säger Susanna Romanus, förläggare på Bookery utan att vilja avslöja hur mycket pengar Bonniers har klivit in med.

Bookery planerar att ge ut 25 titlar under nästa år – med start i januari.

“Vi kommer att försöka pricka tidpunkter då det kanske inte är lika många andra titlar på väg ut”, säger Susanna Romanus på Bookery.

Hittills har man klart med 20 författare bland dem kända namn som Malin Persson Giolito, Marit Danielsson, Anna Fredriksson, Emma Hamberg, Anders de la Motte och Linda Skugge.

“När man jobbar direkt mot digital publicering får man tänka lite annorlunda” säger Susanna Romanus.

“Vi kan komma att experimentera med flera röster vid inläsningar och kanske även kortare format.

Bonnier Bookery är alltså inte en konkurrent till Storytel utan ska jämföras med Storytel Originals. Precis som andra titlar från Bonnierförlagen kommer man att kunna höra och läsa böckerna på såväl Storytel, Nextory som Bookbeat.

Läs mer