Sök

Noomi Rapaces startup ska hjälpa dig att spika signaturdoften

Almi InvestN.C.P Olfactivese-handel

Noomi Rapace Foto: TT

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Det är ett stjärnspäckat team som står bakom parfym-startupen N.C.P Olfactives.
Nu plockar bolaget in fyra miljoner kronor från Almi Invest och privata investerare.

N.C.P Olfactives är inne på det här med unika parfymdofter. Företaget har tagit fram sju dofter och tanken är att parfymerna ska kunna blandas med varandra.

Du kan med andra ord experimentera för att hitta just din signaturdoft.

Bakom bolaget står bland annat den svenska skådespelerskan Noomi Rapace, av många känd som Lisbeth Salander i den svenska filmatiseringen av Stieg Larssons Millennium-serie. 

Ash Pournouri, Aviciis tidigare manager som grundade Symposium tillsammans med Spotifys Daniel Ek, är också en av grundarna. 

I skaran ingår även skönhets entreprenören Steve Terry och Jonas Nilsson, som tidigare rattade CCS Helthcare.

Affärsmodellen går ut på att sälja parfymerna via egen e-handel och utvalda återförsäljare i fysiska butiker.

Nu har N.C.P Olfactives tagit in fyra miljoner kronor varav en miljon kronor från Almi Invest. Resterande del kommer från tre privata investerare och parfymerna har precis landat på marknaden. 

Medgrundaren och vd:n Jonas Nilsson berättar att det i starten är nordisk distribution som gäller för den fysiska handeln. NK i Stockholm och Göteborg är först ut med produkterna och härnäst väntar utvalda Kicks-butiker i Sverige och Norge. 

"Vi jobbar redan med vår internationella lansering men vill sätta konceptet i närområdet först innan vi expanderar", säger Jonas Nilsson. 

Däremot kan produkterna e-handlas inom EU och EFTA-länder. 

Jonas Nilsson kallar grundarteamet för en "perfect match" där samtliga kommer från olika typer av framgångsrika karriärer. Själv kände han redan Steve Terry och kom i kontakt med de övriga genom gemensamma bekanta.

Han vill inte gå närmare in på hur ägarbilden ser ut eller vilka de övriga tre privata investerarna är. 

Grundarna ser både utmaningar och möjligheter inom skönhetsindustrin, och har noterat en växande trend mot individuella produkter, förklarar Jonas Nilsson. 

Dofterna har utvecklats tillsammans med parfymproffset Yann Vasnier från dofthuset Givaudan i Paris, som bland annat arbetat med välkända varumärken som Marc Jacobs och Jo Malone. 

"För oss är det helt naturligt att kunna anpassa produkter utifrån behov beroende på situation och säsong, det är ingen som gjort det. Dofterna är utvecklade från grunden så det är inget som kan skära sig", säger Jonas Nilsson. 

Till våren lanseras ett antal parfymer och man planerar även att tillverka doftljus och ta fram nya koncept. 

Filmstjärnan Noomi Rapace har dessutom lanserat ett halsband där du bär runt på en av signaturdofterna. 

"Jag känner mig stärkt av doften jag själv skapat och min unika doft förstärker min egen aura. Layering och unisex aspekten hos våra dofter är så viktig för mig. Att verkligen kunna skapa din egen doft är enormt befriande! Parfym är en speciell del av dig ... den behöver vara personlig", säger hon i ett pressmeddelande. 

Läs mer