Sök

Googles skarpa varning – Sverige kan tappa sitt digitala försprång

Boston consulting groupGoogle

David Mothander Foto: Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Sverige har länge varit världsledande inom den digitala sektorn, men nu varnar Google för att vi är på väg att halka efter.

I 20 år har Sverige legat i digitala framkant och stora regerings- och företagssatsningar på infrastruktur har gjort digitaliseringen möjlig. Men i dag är det främst konsumenterna som driver den digitala utvecklingen genom sin efterfrågan på teknik, e-handel och digitala produkter.

I rapporten "Launching a New Digital Agenda" som Boston Consulting Group har tagit fram på uppdrag av Google hävdar författarna att regering och företag måste ta ett större ansvar för utvecklingen igen. Om inget görs riskerar Sverige att halka efter andra länder som satsat hårt på den digitala ekonomin under de senaste fem åren.

”Vi måste sätta en gemensam färdriktning för skola, vård och företag. Det är Damberg, och kanske Löfven, som måste dra upp den riktningen och bestämma hur satsningen ska se ut”, säger David Mothander som är ansvarig för samhällspolitiska frågor i Norden på Google.

Internet genererar i dag 318 miljarder kronor, vilket motsvarar åtta procent av Sveriges BNP. Om fyra år beräknas det utgöra tio procent. Den delen av ekonomin är större än både turism och modeindustrin och växer mer än två gånger så fort.

Trots det hävdar rapporten att utvecklingen går för långsamt.

Som Breakit tidigare skrivit har både Andrew Wyckoff på OECD och Anders Borg, som nu är vice ordförande för Kinnevik, varnat för faran med att luta sig tillbaka och tycka att digitaliseringen redan är genomförd.

Eftersom Sverige fått fram miljardbolag som Skype och Klarna rankas landet högt på listan över bra platser för startups. Men redan nu har Sverige blivit omkörda på andra plan. År 2009 rankades Sverige som det mest e-intensiva landet i världen, i dag har har vi flyttats ner till tredje plats. I Rapporten förutspås Sverige att fortsätta att sjunka i rankingen om ingenting görs.

David Mothander är själv inte förvånad över resultaten i rapporten.

”Det saknas en debatt kring det här och förnöjsamheten som finns kring digitaliseringen i Sverige är livsfarlig. Vi måste se till att få maximal utväxling av vår digitalisering”, säger han.

E-handeln har enligt rapporten fortsatt att växa explosionsartat och utgör 80 miljarder kronor av de 318 miljarderna som internet genererar varje år. Men utvecklingen drivs inte av svenska företag. Allt fler svenskar söker sig istället till utländska sajter för att göra sina köp eftersom de där har större utbud att välja bland. Utländska sidor ligger också längre fram med sina mobilsatsningar. 

För att svenska sajter inte ska halka efter måste de börja satsa mer på att förbättra användarupplevelsen. Rapporten trycker också på behovet av att få fler företag att etablera sig på nätet. Eftersom svenskarna har en så hög andel smarta telefoner kan företag tjäna pengar på att sätta mobilen först, särskilt affärer som inte varit online tidigare.

”Alla måste ut på nätet, inte bara digitala startups. Frisörer, taxibolag och herrekiperingar. Alla måste få hjälp och utbildning för att kunna se möjligheterna med att finnas på nätet. De konkurrerar inte lokalt längre utan med hela världen. Samtidigt finns det otroliga möjligheter om de tar den digitala chansen”, säger David Mothander.

Läs mer