Sök

Blixtiz vill utmana de stora influencernätverken – med goda värderingar

Blixtiz

På bilden: Teamet bakom Blixtiz. Från vänster: Ruth Priscilia Angelina, Nadia Redlo och Alex Rangevik.

Gustaf Rosensköld

Gustaf Rosensköld

Reporter

Nadia Redlo vill skapa förstahandsdestinationen för etiska företag som vill boosta sin marknadsföring med hjälp av stjärnor på sociala medier.

Att marknaden för influencer marketing exploderat de senaste åren borde inte gått många obemärkt förbi. Förra året omsatte branschen en halv miljard i Sverige – en ökning med 40 procent jämfört med året innan.

Att marknadsföringsgreppet kan ge avtryck på försäljningen var något Nadia Redlo upplevde när hon för ett par år sedan drev en mindre e-handelsverksamhet.

”Idén var att vara först med att sälja de senaste trenderna. Just då var det väldigt trendigt med träningskorsetter i latex”, säger hon och skrattar.

Just den idén har hon lämnat bakom sig. Men det var i den här vevan Nadia Redlo började höra av sig till personer som kunde marknadsföra hennes produkter i sociala medier.

“Då visste jag inte så mycket om influencer marketing, men jag lyckades börja samarbeta med influencers som gav direkt konvertering. Jag kunde verkligen se att jag sålde mycket i samband med deras inlägg”, säger Nadia Redlo, som tidigare också jobbat med onlinemarknadsföring i andra former.

Vi snabbspolar ett par år. Sedan ett halvår tillbaka arbetar hon med att dra igång Blixtiz – en plattform för just influencer marketing helt inriktad på veganska mode- och skönhetsprodukter.

Det handlar om att koppla ihop företag och influencers – och att låta mindre företag själva sätta ihop kostnadseffektiva kampanjer genom en webbplattform.

"Samtidigt fungerar vi som en agentur. För större företag erbjuder vi premiumtjänster där vi hjälper till med allt från att välja ut influencers till att planera och genomföra kampanjer".

Vid sidan av betalda kampanjer är planen att framöver också arbeta med non-profit-kampanjer tillsammans med organisationer som arbetar för hållbar konsumtion.

Från början var Nadia Redlos plan att lansera en plattform som skulle koppla ihop mindre företag från alla möjliga branscher med så kallade micro influencers – konton med få men engagerade följare.

“Många tror att det avgörande är hur många följare ett konto har, men det som betyder något är hur högt engagemanget är – och att följarna faktiskt hör till företagets målgrupp”, säger Nadia Redlo, som efter att ha skruvat på sin ursprungliga idé alltså landade i en plattform som bara fokuserar på etiska produkter.

“Blixtiz är resultatet av min passion för djurrätt kombinerat med mina kunskaper i och intresse för marknadsföring och psykologi”, säger Nadia Redlo.

Det finns redan flera etablerade influencernätverk i Sverige – och en uppsjö utomlands. Men Nadia Redlo tror att marknaden rymmer också nischade spelare som Blixtiz – och att deras kunder kommer se värde i att någon håller koll på att de som marknadsför deras produkter faktiskt lever som de lär.

Att promota en jacka med pälskrage ena dagen och en handväska gjord av ananas den andra är inget som faller företag med etisk profil i smaken, menar Blixtiz-grundaren.

“Och vissa av företagen är så värderingsstyrda att de bara kan tänka sig att jobba med marknadsförare som delar deras värderingar.”

Just nu håller den Uppsalabaserade startupen på att dra igång sina två första kampanjer tillsammans med fyra europeiska företag. Hittills har arbetet – som drivs framåt av ett team på tre personer – bland annat finansierats genom lån och bidrag från Almi. Planen är att genomföra en såddrunda under hösten.

När webbplattformen slår upp portarna i januari är tanken att koppla ihop ett 30-tal företag med de runt 200 sociala marknadsförare som startupen hittills knutit till sig.

”Vi tänker globalt. Nästa år kommer vi vara aktiva i Europa, USA och Australien – och det finns stor potential också i den asiatiska marknaden”, avslutar Nadia Redlo.

Läs mer