Sök

Readly landar tung kund – lanserar sina tjänster i Tyskland

Readly

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

"Spotify för magasin" har tecknat avtal med telejätten Deutsche Telekom.

Vi har haft anledning att rapportera mycket om Readly den sista tiden, tjänsten som beskriver sig som ett ”Spotify för magasin”. Bland annat nyheter om att tunga chefer har hoppat av bolaget, atti försäljningen inte har motsvarat förväntningarna och att bolaget i sin finansieringsrunda enbart lyckades dra in 6,5 miljoner kronor av de förväntade 30.

Men nu blåser det äntligen lite medvind för Växjö-företaget. I ett pressmeddelande meddelar bolaget att man tecknat ett samarbetsavtal med den tyska mobiljätten Deutsche Telekom. Ett avtal som påminner om det samarbetsavtal bolaget nyligen skrev på med Telia.

Samarbetsavtalet innebär att Readly nu kommer att lanseras i Tyskland, där Deutsche Telekom har 39 miljoner mobilkunder och 12,4 miljoner kunder med fast bredband.

Avtalet öppnar även upp för lansering på ytterligare marknader. Deutsche Telecom har globalt 151 miljoner mobilkunder, 30 miljoner kunder med fast telefoni och 17 miljoner bredbandskunder. 

”För Readly är det här samarbetsavtalet ett väldigt viktigt genombrott, inte bara för vårt tyska kontor som öppnade bara för åtta månader sedan och som nu får direkt tillgång till 39 miljoner potentiella kunder, utan för hela Readly. Vi är alla väldigt stolta och möjligheterna som öppnar sig för oss nu är enorma", säger Per Hellberg, VD för Readly i en kommentar.

Readly har alltså fortsatt höga målsättningar. När Breakit intervjuade vd:n Per Hellberg  för några veckor sedan avslöjade han att man nu har planer på att ta in ytterligare 100 miljoner kronor i nytt riskkapital.

Läs mer