Breakit - Isabella Löwengrip gör som Foppa – investerar i svenska bubblet Guldkula
Entreprenören Isabella Löwengrip kliver in i svensk champagnetillverkare.

Isabella Löwengrip gör som Foppa – investerar i svenska bubblet Guldkula

Stefan Lundell
Stefan Lundell
11 okt 2017, kl 10:06

Entreprenören Isabella Löwengrip ska använda sin blogg för att sälja champagne, kan Breakit berätta.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
11 okt 2017, kl 10:06

Visst gillar Isabella Löwengrip champagne – men det är inte primärt därför som hon nu kliver in som delägare i det svenska champagnemärket Guldkula.

”Jag gör investeringen för att jag tror att bolaget har potential att växa globalt och tillgången på champagne är begränsad vilket alltid är intressant från ett investeringsperspektiv”, säger Isabella Löwengrip och tillägger:

”Dessutom finns det runt Guldkula ett helt fantastiskt nätverk som jag nu kommer in i”.

I Guldkulas ägarlista återfinns en rad kända profiler både inom näringslivet och idrottsvärlden. Här hittar vi bland andra Hockeylegenden Peter ”Foppa” Forsberg, finansmannen Anders Wall och industrimannen Roger Holtback.

Det är champagne-experten Richard Juhlin som tagit fram märket och på vinmässan WSWA i Florida tidigare i år fick Guldkula Champagne utmärkelsen ”Best in Show”.

Bakom Guldkula står även Wall Street-veteranen Håkan Guldkula som driver projektet sedan drygt ett år tillbaka. Redan från början var idén att knyta till sig kända namn för att slippa lägga för mycket pengar på marknadsföring. Sannolikt är det också marknadsföring som Isabella Löwengrip ska tillföra snarare än pengar. Via sin blogg, som varje vecka har runt 1,5 miljoner läsare (unika besökare), kommer Isabella Löwengrip att uppmärksamma champagne-märket.

”Självklart kommer jag att berätta om om Guldkula för mina läsare. Det är ju känsligt med alkoholreklam i Sverige men de flesta som läser bloggen är över 25 år”, säger Isabella Löwengrip.

Hon har byggt upp en bolagskoncern som i år kommer omsätta runt 100 miljoner kronor och där hennes blogg fungerar som en marknadsföringsplattform för produkterna. Redan som 14-åring började hon blogga under namnet Blondinbella och blev snabbt en av Sveriges populäraste bloggare.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel