Sök

Zuckerbergs VR-tripp till krisdrabbade Puerto Rico väcker skarp kritik: "Smaklöst"

Meta

Foto: Facebook.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Facebook-grundarens VR-tripp till krisens Puerto Rico väcker skarp kritik.

För några veckor sedan drabbades Puerto Rico av en orkan som lämnat stor förödelse efter sig.

Under gårdagen meddelade Facebooks vd Mark Zuckerberg att sociala mediejätten arbetar tillsammans med Röda Korset för att hjälpa i krisen. Genom artificiell intelligens (AI) och satellitbilder ska man kunna identifiera och bidra med hjälp i olika områden, exempelvis genom att se var människor bor och hur infrastrukturen ser ut.   

Så långt var allt väl – det var hur informationen framfördes som fått människor att reagera.

I en livesändning på Facebook, genom virtual reality-appen Spaces som kopplas till VR-glasögonen Oculus Rift, kunde personer följa Mark Zuckerbergs avatar.

Med på turen var även Rachel Rubin Franklins avatar, som leder Facebooks sociala VR-team.

Avatarerna befann sig i en 360-vy med katastrofen och de människor som drabbats av den i bakgrunden.

Samtidigt diskuterade Facebookgrundaren vad företaget gör för att hjälpa, donera och dela data med Röda Korset.

"Det känns verkligen som att vi är här i Puerto Rico".

De två avatarerna diskuterade vidare hur väl tekniken fungerar och gjorde även en hi-five framför ett översvämmat hus.

Medan många tittare hyllade tekniken och Facebooks insatser efter orkanen förfasades andra över inslaget.

"Är det här ett skämt? Invånarna lider och du använder vår tragedi såhär? Hjärtlösa miljardär", skriver en person i kommentarsfältet.

"Zuck visar just nu väldigt konstig VR-orkanturism på Facebook" konstaterar en Twitteranvändare.

Kritiken från de stora tech-sajterna har inte låtit vänta på sig.

"Det här är verkligen inte det bästa sättet att diskutera hjälpinsatser efter orkaner, speciellt inte för en Silicon Valley-miljardär som gör sitt bästa för att hålla kontakten med amerikaner utanför tech-världen", konstaterar The Verge.

Oculus råkar dessutom ha sin utvecklingskonferens den här veckan.

"Han kapitaliserade på en naturkatastrof för att marknadsföra sitt företags nya teknik, och hela grejen kändes konstig", skriver Mashable.

"Det här är det mest smaklösa draget jag sett från en vd på väldigt länge", skriver The Next Web.

Techcrunch konstaterar att initiativet inte var det bästa sättet att visa tekniken. Samtidigt understryker man att Facebooks insatser underlättat arbetet.

Funktionen där man kan markera sig som säker har använts tillsammans med lösningar som gjort det lättare att organisera hjälparbetet.

Sociala mediejätten har även donerat runt 12 miljoner kronor till hjälpinsatser och skickat ned anställda för att försäkra sig om att systemen fungerar.

Efter uppmärksamheten har Mark Zuckerberg själv gått ut på Facebook för att besvara kritiken. Han skriver att en av de mest kraftfulla funktionerna med VR är empati och att målet var att visa hur tekniken kan bidra till medvetenhet och hjälpa oss att se vad som händer i olika delar av världen. 

"Jag ville också dela med mig av nyheterna om vårt samarbete med Röda Korset för att hjälpa till med återhämtningen. När jag läser några av kommentarerna förstår jag att det här inte var tydligt, och jag ber om ursäkt till dem som blev sårade", skriver  Mark Zuckerberg. 

 

Läs mer