Så ska Starbreeze femdubbla sina intäkter på tre år – utan hjälp av Payday

Breakit - Så ska Starbreeze femdubbla sina intäkter på tre år – utan hjälp av Payday
Bo Andersson Klint, vd på spelbolaget Starbreeze. Foto: Press
Direkt / Breakit
Direkt / Breakit

Spelbolaget vill dra in två miljarder kronor redan 2020 – VR-headsetet ska kunna massproduceras från nyår: ""B2B-segmentet är i ett skriande behov av rätt headset", säger vd:n Bo Andersson Klint.

Direkt / Breakit
Direkt / Breakit

Spelbolaget Starbreeze ska klara av att nå sitt nya intäktsmål utan bidrag från uppföljaren till bolagets viktigaste varumärke - Payday 3. Vad gäller VR-satsningen sägs behovet hos företagskunderna, inför att bolagets headset StarVR ska vara klart för massproduktion vid årsskiftet, vara väldigt stort.

Det säger vd Bo Andersson Klint i en stor intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Läs mer: Starbreeze köper vr-doldis för 20 miljoner kronor

Starbreeze meddelade nya finansiella mål i samband med att bolaget nyligen flyttade till Nasdaq Stockholmsbörsen. Ambition är bland annat att nå intäkter om minst 2 miljarder kronor år 2020, att jämföra med fjolårets 368 miljoner kronor.

Om en så pass viktig speltitel som Payday 3 är en ingrediens i prognosen eller ej är en central fråga. Inte minst i skenet av Starbreeze framgångar med Payday: The Heist och Payday 2, spel som hittills genererat intäkter på över 800 miljoner kronor.

Ingår Payday 3 som en ingrediens när ni tror på minst 2 miljarder 2020?

"Nej. Det vi måste se till är att vi har alla de tre större spelen, Overkills The Walking Dead, Crossfire och Payday 3, i pipeline. Men om vi släpper Payday 3 2020 eller senare är ovidkommande", säger vd:n och tillägger att målet 2020 däremot inte nås utan spelen Overkills The Walking Dead och Crossfire.

Läs mer: Okända svenska techdrottningen går in i Starbreeze

Den kommande lanseringar i Asien av Payday 2 och Overkills The Walking Dead är en "bra start", menar vd:n. Men fler spel ska tas till marknaden i öst och ambitionen på sikt är att de spel bolaget utvecklar eller förlägger helt naturligt ska in i Asien i en eller annan form.

Starbreeze har pressats rejält på börsen i år och när pc-versionen av det senaste spelet Raid: World War II släpptes i slutet av september backade aktien nära 10 procent. Starbreeze är inte nöjda med mottagandet av Raid, men bolaget ska jobba hårt för att vända trenden.

Vad gör ni nu?

"Man ska inte säga 'thats that' utan nu måste vi jobba hårt för att få Raid upp på banan ordentligt. Det bästa är att fortsätta uppdatera spelet. Det är det hela affärsmodellen går ut på, att uppdatera spelet, släppa nytt gratisinnehåll, se till att det expanderar och ta bort sådant som folk irriterar sig på", säger Bo Andersson Klint.

Bo Andersson Klint förklarar också hur Starbreeze ser på mobilspel som ett marknadsföringsverktyg och att mobilspelet Payday Crime War, som nu är mer eller mindre klart, ska fungera som en brygga mellan Payday 2 och Payday 3.

Starbreeze har ett samriskbolag med taiwanesiska Acer, StarVR Corporation, som ska sälja och marknadsföra virtual reality-headsetet StarVR. Starbreeze äger ip-rättigheterna (varumärkesrättigheterna), Acer står för tillverkningen, och budskapet är att massproduktionen startar runt årsskiftet 2017/2018.

Vad hoppas ni på när det gäller försäljningen redan under 2018?

"B2B-segmentet är i ett skriande behov av rätt headset. Det används redan massa olika headset som är mer för konsumentmarknaden. Det finns egentligen inga ordentliga B2B-headsets än så länge", säger vd:n.

Tanken har hela tiden varit att den version av StarVR som ska kunna massproduceras runt årsskiftet ska innehålla ögonstyrningsteknologi från Tobii och det är fortfarande planen.

Läs fler artiklar
LÄS MER