Volvo Cars slukade konkursade Garantibil – men grundarna kör vidare i USA

Breakit - Volvo Cars slukade konkursade Garantibil – men grundarna kör vidare i USA

Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT

Jonas de Lange

Reporter

Storsatsningen Garantibil gick i konkurs.
Nu kan Breakit avslöja att grundarna i det tysta köpt loss den amerikanska verksamheten till vrakpris.

Garantibil såg under en tid ut att kunna bli Sveriges nästa framgångsbolag. Planen var att ta över andrahandshandeln av personbilar, i konkurrens med aktörer som Blocket och Bytbil. Med sig på tåget hade man välkända investerare som Vostok New Ventures och Naspers.

Men någon succé blev det inte – tvärt om. Trots att över 100 miljoner kronor investerades i bolaget var konkursen ett faktum.

Igår kunde vi avslöja att Volvo Cars oväntat köpt upp konkursboet.

Men det är inte bara Volvo Cars som ser potential i plattformen. Nu kan Breakit berätta att även grundarna Patrick Juthberg och Göran Rehn köpt loss delar av sin konkursade verkamhet – nämligen Garantibils amerikanska gren.

På sin Linkedin-profil titulerar sig Patrick Juthberg som grundare och vd av Carable, som är Garantibils amerikanska del.

På Linkedin finns nu totalt sex personer som skriver att de jobbar på Carable.

Den amerikanska verksamheten köptes ut av bolaget Peteng AB – som har kopplingar till grundarna – strax innan företaget gick in i rekonstruktion. I affären köpte man även den tyska verksamheten och en ofärdig teknisk plattform.

Prislappen i affären landade på blott 3 miljoner kronor. Det är ett pris som flera personer Breakit har pratat med ser som iögonfallande lågt, med tanke på att över 100 miljoner kronor investerats i bolaget och dess plattform.

“Man kan ju tycka, att med tanke på de kostnader man lagt ned, på det amerikanska bolaget är 3 miljoner kronor väldigt lågt”, säger konkursförvaltaren Hans Öden.

Patrick Juthberg tycker däremot inte att den låga prislappen är kontroversiell.

"Priset kan man tycka vad man vill om. Men det var en tillräckligt stor summa för att ta bolaget till rekonstruktion och en framtid. Jag anser att detta rakt igenom har vart en process som räddat de värden som fanns i Garantibil", skriver han i ett mejl till Breakit.

"Det var den summa vi klarade av att få in vid en firesale."

I mejlet ger han en längre utläggning av händelseförloppet:

Enligt Patrik Juthberg beslutades försäljningen av Carable på en extra bolagsstämma där alla fick möjlighet att rösta ned förslaget eller rent av investera i Garantibil för att rädda hela koncernen från konkurs.

När sedan ingen ville backa bolaget på annat sätt var försäljningen av Carable till Peteng AB en lösning för att kunna betala ut löner till de anställda.

"Styrelsens firesale av dotterbolagen handlade enkom om att omedelbart hitta en köpare som kunde genomföra en hastig transaktion. Hela ägarkretsen till bolaget har haft möjlighet att rösta ned affären eller presentera en annan lösning, men tvärtom har man gett sitt godkännande till försäljningen på den extra bolagsstämman", skriver Patrick Juthberg och fortsätter:

Hur det går för den amerikanska verksamheten ekonomiskt och hur man finansierar verksamheten nu är i dagsläget oklart.

Läs fler artiklar
LÄS MER