Han byggde Avitos svar på Hemnet – nu ska han lyfta den svenska förlagan

Breakit - Han byggde Avitos svar på Hemnet – nu ska han lyfta den svenska förlagan
Erik Segerborg, nytillträdd strategi- och marknadschef på Hemnet. Foto: Press.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Erik Segerborg blir ny strategi- och marknadschef på Sveriges största bostadssajt Hemnet.
"Stjärnorna stod rätt för det här", säger han.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Svenskgrundade Avito är Rysslands svar på Blocket. En radannonssajt där man i princip kan köpa vad som helst.

Avito har blivit en supersuccé och gjort de svenska grundarna Filip Engelbert och Jonas Nordlander till miljardärer.

Med på resan var även Erik Segerborg.

“Jag åkte över dit 2013 och jobbade med strategi och jobbdelen bland annat. Men det fanns ingen specialiserad sajt då för just bostäder. Vi kände att någon kommer bygga det här, då borde vi göra det innan någon hinner före”, säger han.

Sagt och gjort. Han lade fram idén för styrelsen och fick snart dra igång ett eget bolag med en rejäl säck pengar från Avito. Även den sydafrikanske radannonsgiganten Naspers investerade genom sitt dotterbolag Property 24. Tillsammans satsade de två bolagen upp mot 200 miljoner kronor på Erik Segerborg och hans idé. Själv axlade han vd-rollen.

“Det var bara att börja rekrytera ett team, bygga tjänsten och lansera”, säger han.

Det var i april 2014 som han drog igång projektet. Knappt tre år senare köpte Avito ut Naspers och även den mindre andel som ledningen fått. Vad Avito betalade eller hur bra det gick för Domofond då vill Erik Segerborg inte avslöja.

“Det vet jag inte om jag får säga. Men jag fick betalt i Avito-aktier”, säger han.

En del av sina Avito-aktier har han sålt av nu för att investera i Hemnet. Samtidigt har han börjat titta på att göra lite investeringar i mindre techbolag. Bland annat har han gått in i sophanteringsappen Tiptapp.

Efter sina framgångar med Domofond fick Erik Segerborg ta sig an rollen som Avitos vice vd. Där stannade han bara ett år.

“Jag kände att ska jag ha den rollen så kommer jag nog stanna i Ryssland livet ut. Då ville jag hellre tillbaka till Stockholm. Jag pratade med Jonas och Filip och hittade en bra plan för att lämna över”, säger han.

Vad han skulle göra i Sverige hade han ingen aning om. Från ingenstans dök det upp en möjlighet.

Svenskarna Pierre Siri och Henrik Persson köpte upp Hemnet, tillsammans med riskkapitalbolaget General Atlantic, för 2 miljarder.

“Jag kände de nya ägarna lite sedan tidigare. Det var lite att stjärnorna stod rätt där kan man säga. Jag tycker det är väldigt kul att jobba med bostäder eftersom det är det största köpet folk gör. Sedan tycker jag att Hemnet är ett fantastiskt varumärke. Hemnet är ganska unikt i hur hög kvalitén är om man jämför med bostadssajter världen över”, säger Erik Segerborg.

Läs mer: Hemnet såldes för två miljarder – grundaren fick bara 15.000 kronor

Han började på sitt nya jobb förra veckan med titeln "Strategi- och marknadschef".

Vilka erfarenheter från Avito och Domofond tar du med dig till ditt nya jobb?

“Det jag framförallt har lärt mig är att fokus är oerhört viktigt. Det finns alltid en massa bra saker man kan göra. Det viktiga är att hitta de fantastiska sakerna man borde fokusera på. ‘Väljer man inte bort något har man ingen strategi’, brukar jag säga”, säger han.

En annan erfarenhet han lyfter fram är att lyssna på kunderna och inte fokusera för mycket på sig själv.

“VI utvecklade till exempel en slags självservicetjänst på Avito där man kunde bygga egna bannerannonser direkt i systemet. Vi tyckte att det var en jättebra idé men det var för komplicerat för användarna. Vi gjorde en enklare produkt och då blev det en succé. Alla produkter måste vara rätt simpla”, säger han.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel