Äntligen! Nu har Stockholm ett riktigt VR-center

Breakit - Äntligen! Nu har Stockholm ett riktigt VR-center
Michele Zazzara, en av besökarna på Mission IX. Foto: Jonas de Lange.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Vi var där när Stockholms första VR-center Mission IX slog upp dörrarna.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

När Michele Zazzara får på sig VR-headsetet sugs han in i en futuristisk miljö med en virtuell pilbåge. Med lite trevande rörelser började han skjuta ned olika boxar från himlen framför honom. Runt honom står ett tiotal personer och väntar otåligt på sin tur.

“Det var spännande, precis som allt man testar för första gången. Så fort man tar på sig brillorna och handkontrollerna känner man sig helt uppslukad av den nya världen”, säger han.

Michele är en av besökarna på plats när VR-centret Mission IX slår upp dörrarna på Södermalm i Stockholm.

“Hela tanken är att du ska få större utrymme och en bättre upplevelse än du får hemma”, säger Viktor Peterson, grundare av Mission IX.

Virtual reality var 2015 års hetaste techbegrepp. VR spåddes ta världen med storm men riktigt så blev det inte. Försäljningen har i ärlighetens namn gått rätt trögt för de stora bolagen.

Men det finns hopp! Det är för dyrt för gemene man att lägga 6.000 spänn på ett eget VR-headset och för jobbigt att möblera om hela vardagsrummet. Däremot kanske folk kan tycka att det är värt att pröjsa några hundralappar för att spela VR-spel i någon timme. Det tror i alla fall teamet bakom Mission IX.

I VR-centret kan besökarna hitta alla möjliga former av VR-upplevelser, från vanliga headset till huvudattraktionen Omnifinity, som kommer 1 december.

Det senare är en stor platta där spelaren kan röra sig flera meter åt varje håll. Så fort man står still glider man automatiskt tillbaka till mitten. Effekten blir att ens rörelser i spelvärlden blir näst intill obegränsade.

Förhoppningen är att tröskeln för att spela VR-spel ska sjunka drastiskt, och kanske är det inte en så dum idé. Både film och traditionella dataspel började med att man fick gå till en central plats med dyr hårdvara.

Mission IX har totalt sex rum med olika VR-stationer i varje.

Michele Zazzara verkar dock lite osäker på om han kommer bli en frekvent besökare på Mission IX.

“Det kändes lite konstigt eftersom det är en helt ny medieform. Det gör hela upplevelsen rätt utmattande. Samtidigt tror jag att det är är ett stort nytt steg för spelbranschen och underhållning generellt. Speciellt nu när man måste samlas på arkader för att uppleva det,  socialisera och dela erfarenheterna med varandra”, säger han.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel