Sök

Analys: H&M:s strategi på nätet håller inte

H&M

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Klädjätten kommer tvingas leverera gratis.

Det är investmentbanken Danske Bank som på fredagsmorgonen delar ut en riktig rallarsving mot H&M och dess vd Karl-Johan Persson. I en analys rekommenderar banken sina kunder att sälja H&M-aktien och anser att aktien bara är värd 205 kronor, vilket kan jämföras med torsdagens slutkurs på 218 kronor.

I analysen kritiserar Danske Bank framför allt H&M för deras svaga strategi inom e-handel. Trots att skiftet från fysiska butiker till e-handel är väldigt tydligt fortsätter H&M att öppna nya butiker i en rasande takt, vilket bekymrar Danske Bank.

I längden kommer H&M inte heller kunna fortsätta att ta betalt för sina leveranser mot kunder som shoppar online, spår Danske Bank. I en genomgång av e-handelsmarknaden i Tyskland visar Danske Bank att H&M sticker ut bland konkurrenterna med att ta betalt för frakten. På sikt kommer också H&M att börja erbjuda kunderna fri frakt. Det kommer att påverka lönsamheten negativt, konstaterar Danske Bank.

Läs mer