Sök

Här är svenska startupen som ska rädda H&M:s e-handel

H&MBudbeee-handel

Karl-Johan Persson, vd för H&M. Foto: Thomas Oneborg/Svd/TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Klädjätten skriver avtal med vd:n Karl-Johan Perssons portföljbolag.

Förra veckan meddelade H&M:s vd Karl-Johan Persson att bolaget har ett problem. E-handeln växer för långsamt.

Nöten har varit svår att knäcka för modegiganten. Den traditionella butikstrafiken faller snabbare än e-handeln växer.

Nu har man hittat en ny lösning som ska hjälpa till att lyfta den digitala affären.

Enligt sajten Veckans Affärer har H&M tecknat ett pilotavtal med transportbolaget Budbee i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Under tre månader ska startupbolaget ta ansvar för att leverera kläderna som säljs i H&M:s webbshop. Budbee är en plattform som ska koppla ihop transportfirmor med företag som behöver skicka ut varor till sina kunder.

”H&M kommer att göra en utvärdering av projektet efter testperiodens slut och om allt går väl hoppa vi naturligtvis kunna bli permanent leverantör åt dem”, säger Fredrik Hamilton, grundare och vd på Budbee, till Veckans affärer.

En intressant detalj i sammanhanget är att Budbee har flera tunga profiler på ägarlistan. Bland dem finns H&M-bossen själv, Karl-Johan Persson. På sistone har han fört över sin del av 41:ans investering i Budbee till H&M CO: LAB, medan Stefan Krook kvarstår som ägare till sin del privat.
41:an Invest är alltså Karl-Johan Perssons och Stefan Krooks gemensamma bolag. 

Förra året redovisade Budbee en nettoomsättning på närmare 17 miljoner kronor och 4 miljoner kronor i förlust.

Läs mer