Sök

Instagram nöjda med användartillväxten - flyttar fokus mot att tjäna pengar

InstagramMetaAnnonsering

FOTO: TT/AP/Karly Domb Sadof

Breakit

Breakit

Instagram har nu fler användare än Twitter. Veckans besked om länkar i annonser är ett tydligt steg mot att börja tjäna pengar på fotoappen - som kan bli nästa kassako för Facebook.

Instagram meddelande i veckan att de lanserar ett nytt annonsformat som gör det möjligt för markadsförare att publicera egna länkar i bildflödet. Till en början sker det bara på den amerikanska marknaden.

Att annonsörer tillåts lägga in länkar är ett tydligt trendskifte för Instagram - som hittills har velat att användarna stannar kvar inne i appen i stället för att klicka sig bort från den.

Introducerandet av länkar kan tolkas som att Facebook (som äger fotoappen) är nöjda med Instagrams användartillväxt och nu går över till att försöka tjäna pengar på befintliga användare. Att Instagram för några månader sedan passerade Twitter i antal användare efter en kraftig uppgång talar för den tesen.

För annonsörernas del lär möjligheten att länka göra stor skillnad.

”Vi ser väldigt positivt på det här. Det här annonsformatet finns sedan ett tag på Facebook och fungerar mycket bra. Det är intressant att de tar samma format till Instagram. Att Instagram lanserar annonsering på detta sätt är ju ett typsikt Facebookmanér. De testar med några få utvalda aktörer till att börja med", säger Jimmy Jakobsson, grundare av byrån Ingager som arbetar med annonsering på Facebook.

Det nya formatet kallas för ”karusellannonser” eftersom annonsörerna kan snurra flera budskap i samma bildexponering. Dessutom infogas en länkknapp där kunden kan klicka sig vidare till exempelvis en e-handelssajt.

Enligt uppgifter till Breakit kommer det att kosta saftiga 100.000 dollar att vara en av de första annonsörerna som får testa "karusellerna" i USA. I Sverige väntas det blir lite billigare när länkannonserna väl kommer hit, vilket förmodligen sker i slutet av 2015.

”Det man ska komma ihåg är att Instagram är fokuserat, bara en bild år gången. På Facebook händer det betydligt mer på skärmen. Därför är Instagram mer känsligt för annonser", säger Jimmy Jakobsson.

TOVE MELLGREN/OLLE ARONSSON

Läs mer