Sök

Ny succé för Storytel - överträffar egna prognosen

StorytelLjudböcker

Jonas Tellander, vd på Storytel. Foto: Anders Wiklund/TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Ljudboksföretaget har mer än en halv miljon abonnenter.

Ljudboksspecialisten Storytel överträffar sin prognos för årets tredje kvartal. Det framgår av ett pressmeddelande.

Storytel hade i genomsnitt 503 900 betalande abonnenter under tredje kvartalet, vilket kan jämföras med bolagets prognos på 496 000 abonnenter. Det är en ökning med 80 700 betalande abonnenter jämfört med de 423 200 abonnenter bolaget hade i genomsnitt i andra kvartalet.

"Sverige, Norge och Danmark bidrog i lika delar till vår tillväxt den här sommaren tätt följt av Holland, Polen och Finland. Vi växer nu snabbt på alla marknader vilket bevisar att ljudboken är en produkt med potential att slå globalt. Det finns fortfarande många kapitel kvar för ljudboken och för Storytel", säger Jonas Tellander, vd på Storytel.

På intäktssidan uppgick streamingintäkterna i tredje kvartalet till 113,7 miljoner kronor i Sverige och 84,2 miljoner kronor i utlandet. Utlandet står nu för 42,5 procent av intäkterna, jämfört med 36 procent för ett år sedan. Det innebär att Storytels streamingintäkter ökade med 46 procent till 197,9 miljoner kronor i tredje kvartalet, jämfört med 135,7 miljoner kronor samma kvartal i fjol.

Utfallet för det tredje kvartalet blev 282 300 abonnenter i Sverige och 221 600 abonnenter i utlandet, totalt 7 900 fler abonnenter än den i den prognos som bolaget lämnade i delårsrapporten för det andra kvartalet. Bolaget hade i tredje kvartalet i fjol 341 500 abonnenter, varav 219 900 i Sverige och 121 600 i utlandet. Storytels totala abonnentstock har således ökat med 162 400 abonnenter de senaste tolv månaderna.

Läs mer