Är Instagrams nya funktion dödsstöten för Sofi Fahrmans app?

Breakit - Är Instagrams nya funktion dödsstöten för Sofi Fahrmans app?
Foto: Erik Wisterberg
Jon Wahlqvist
Jon Wahlqvist
Webbredaktör

Instagram fortsätter att rulla ut nya funktioner. Och den senaste är väldigt snarlikt den svenske modeentreprenören Sofi Fahrmans nischade omröstnings-app Left or Right.

Jon Wahlqvist
Jon Wahlqvist
Webbredaktör

Tidigare i veckan rullade Instagram ut Shoppable posts i USA och med den senaste uppdateringen av appen kommer nu ytterligare en ny funktion. Förutom större möjligheter till bildbehandling ger nu den Facebook-ägda sociala medier-jätten användarna möjlighet att ställa frågor i stories-formatet.

Det kan se ut så att du vill fråga dina följare om din nya keps är cool - eller ocool - och på det sättet snabbt få ett svar på vad folket anser. Samtidigt blir Instagram Stories också något mer interaktivt istället för att bli något användarna bara flippar förbi.

Men nog känns den här idén igen? I USA gjorde appen Polly nyligen braksuccé bland tonåringar – och redan för ett drygt år sedan drog den svenska modeentreprenören Sofi Fahrman igång appen “Left or Right”.

I en intervju med Breakits Erik Wisterberg sa hon då att hon lagt märke till att många i hennes flöde ville ha hjälp att välja allt från solglasögon till dagens outfit.

Upplägget är detsamma som Instagrams nya funktion: Via bilder kan användarna rösta mellan två bildalternativ. 

“87 procent tar in feedback med hjälp av sin smartphone när de fatta ett beslut”, sa hon till Breakit då i början av november 2017.

Exakt hur det går för Sofi Fahrmans app vet vi inte. Men med Instagrams över 800 miljoner användare har nu “Left or Right” fått en minst sagt mäktigt konkurrent.

Återstår att se hur detta slutar.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel