Investerarprofilen lämnar Schibsted – blir partner på Alfvén & Didrikson

Breakit - Investerarprofilen lämnar Schibsted – blir partner på Alfvén & Didrikson

Miriam Grut Norrby. Foto: Press.

Jonas de Lange

Reporter

Miriam Grut Norrby tackar för sig på Schibsted.
“Det känns jättekul att få investera mina egna pengar tillsammans med teamet”, säger hon.

De senaste fem åren har Miriam Grut Norrby varit en tongivande investerare på den svenska techscenen. På Schibsted har hon bland annat varit ansvarig för portföjlbolag som Lendo, Prisjakt och Compricer.

Nu har hon i tysthet lämnat sitt jobb. På måndagen tillträdde hon sin nya roll som partner på investmentbolaget Alfvén & Didrikson.

“Det här är ett fantastiskt team som har en långsiktighet jag tycker är jättespännande. Det ska bli jättekul att få investera mina egna pengar tillsammans med teamet”, säger Miriam Grut Norrby.

Innan hon började på Schibsted har hon själv varit entreprenör och grundat digitalbyrån The Borneo Family. Däremellan jobbade hon på Facebooks avdelning för globala marknadslösningar i Dublin.

“Jag tror det är en viktig faktor att vi är flera på Alfvén & Didrikson som själva är entreprenörer. Sedan tror jag att det är en bra komplettering med mitt tidigare jobb på Facebook och att jag jobbat med investeringar och gjort ett ganska stort antal sådana redan. Det jag framför allt tar med mig är att jag jobbat ganska ‘hands on’ med våra bolag på Schibsted. Det är en viktig skillnad mellan långsiktiga och rent finansiella investerare”, säger Miriam Grut Norrby.

Alfvén & Didrikson är inte uppbyggt som ett traditionellt riskkapitalbolag med fonder som går över ett visst antal år. Istället stoppar varje partner in sina egna pengar tillsammans med en handfull medinvesterare.

Det menar Miriam Grut Norrby är en viktig nyckel till att bolaget kan vara riktigt långsiktiga i sina investeringar.

“Investeringshorisonten kan gärna vara så lång som möjligt. A&D (Alfvén & Didrikson reds. anm.) har bara hållit på sedan 2010. Jag går in med en ambition på kanske 20–30 år snarare än 3–5 år. Sedan kan det såklart alltid dyka upp affärsmöjligheter för bolagen längs vägen”, säger hon.

Trots den nya spännande möjligheten var det inte ett enkelt beslut för henne att lämna Schibsted.

“Det är lite blandade känslor. Jag har jobbat med 12 olika bolag på Schibsted och det är lite som att säga hejdå till sina bebisar, även om de är i goda händer. Det här med A&D var helt enkelt för bra för att tacka nej till. Jag har gjort många superspännande resor med bolagen på Schibsted och hoppas kunna göra det igen här”, säger hon.

Läs fler artiklar
LÄS MER