Breakit - Tackade nej till ett miljonkontrakt – startade succénätverket Splay
Foto: Lena Dahlström.

Tackade nej till ett miljonkontrakt – startade succénätverket Splay

Sara Lindmark
Sara Lindmark
29 jun 2015, kl 16:51

När Vigor Sörman sa upp sig från Meter television för att starta Sveriges första Youtube-nätverk tyckte folk att han var knäpp. Två och ett halvt år senare är Splay ett digitalt mediehus och siktar på att omsätta 50 Mkr i år.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
29 jun 2015, kl 16:51

Vår intervjuserie “Digitala tänkare” som görs i samarbete med Unibet är i gång från Almedalen. Först ut av fyra intervjuer var Splays grundare och vd Vigor Sörman som berättade om resan med Sveriges första Youtube-nätverk.

Från scenen på Wisby hotells uteservering vid Donners plats berättar han att han såg hur tittarsiffrorna för linjär-tv började sjunka dramatiskt 2012. Det verkade heller inte pratas lika dedikerat om tv-program och format i fikarummen längre och Vigor Sörman förstod att det här var en trend som skulle hålla i sig.

Han bestämde sig för att säga upp sig från Meter television där han jobbat som producent, utvecklingsproducent och programutvecklare sedan 2003.

“Alla tyckte att man var dum i huvudet som sa upp sig för att starta ett nätverk på Youtube, de trodde att det bara fanns klipp med katter och barn där. I efterhand är folk schyssta som ger en cred för att det var snabbt spottat”, säger Vigor Sörman.

Timingen visade sig snabbt vara rätt och på kort tid lyckades Vigor Sörman knyta till sig tio av de största stjärnorna på Youtube. I februari 2013 lanserades Sveriges första Youtube-nätverk.

På Splay samlas flera Youtube-kanaler under ett och samma paraply. Talangerna får möjligheten att utveckla sitt innehåll, samarbeta med varandra och så klart - tjäna mer pengar. I dag har Splay utvecklats till ett digitalt mediehus som arbetar med stjärnor på Youtube, Instagram och Snapchat.

På hösten samma år startade Googles tidigare Sverige-chef, Stina Honkamaa Bergfors ett konkurrerande Youtube-nätverk. Vigor Sörman berättar för Stefan Lundell om sin första tanke när han såg pressreleasen:

“Jag tänkte ‘nu dör jag’ och ringde till min mamma och sa att ‘det här gick ju inget bra’. De var värderade till 100 miljoner innan de startat medan vi startat i en källare på mina sparpengar. Nästa morgon kände jag att vi kan det här bättre. De har inte varit ett så stort hot utan snarare hjälpt oss att bygga branschen”.

Härom veckan meddelade även TV4 att de startar ett talangnätverk och den första värvningen är musik- och humorgruppen De Vet Du.

“Det är samma analys där, jag tror det är positivt för oss. Det är kanon att Sveriges största kommersiella tv-kanal har insett att man måste ha den här businessen för att vara attraktiv för annonsörerna”.

I januari gick mediejätten MTG in med ytterligare 10 Mkr i Vigor Sörmans bolag, som värderades till 47 Mkr i affären. 
Under 2015 är målsättningen att dubbla omsättningen jämfört med fjolåret, till minst 50 Mkr. 

“Jag sätter mitt huvud på det men jag tror egentligen mer”, säger han.

Vigor Sörman har själv arbetat framför filmkameran i egenskap av programledare för reseprogrammet När och Fjärran som sändes på TV4. Han berättar att han blev kallad till provfilmning hos Meter television och väl på plats visade det sig att han skulle provfilma för rollen som programledare - inte inslagsproducent - som han trodde när han åkte dit.

“De gav mig en backpackerryggsäck och sa att du får 300 kronor per dag. Åk ett varv runt jorden runt och var personlig”.

Han arbetade som programledare i 4-5 år, parallellt med sina studier på Stockholms dramatiska högskola. Vid ett tillfälle försökte TV3 locka över honom till sin sida.

“Jag fick erbjudande om ett mångmiljonkontrakt som jag tackade nej till. De var lite oklara med vad jag skulle få göra för program och skulle jag gå runt med miljonlön när alla kompisar pluggade? Det skulle kännas konstigt. Då lade jag ned programledarkarriären och började jobba bakom tv-kameran istället”.

Idag är han övertygad om att linjär-tv har spelat ut sin roll.

“Det finns inget tv-program som lanserats de fem senaste åren som tagit fäste. Det är inte relevant längre. För att linjär-tv ska ha en framtid så måste det vara live-produktioner”, säger Vigor Sörman.

Under morgondagen fortsätter vi vår intervjuserie. Kom gärna förbi och hälsa på oss på Wisby hotells uteservering vid Donners plats i centrala Visby! Hålltiderna hittar du HÄR!

Missa inte poddintervjun med Vigor Sörman som publiceras på torsdag.

 

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel