Sök

Annonssamarbete med Telavox

Vässa servicen – 5 sätt att få kunden att älska din startup

Ingen där? Henrik Thorvinger på Telavox vet hur du enkelt förbättrar servicen på din startup. Bild: Istock/Telavox

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Missade samtal och otydliga kontaktuppgifter – ineffektiv kommunikation är inte bra för ett växande företag. Här tipsar experten om fem saker ni inte får glömma bort.

Din startup går bra och ni växer på alla håll och kanter. Men det spelar ingen roll om ni har världens bästa produkt om ni inte skalar upp kommunikationen i takt med allt annat. Henrik Thorvinger, konceptutvecklingschef på Telavox, har tagit fram gratistjänsten Flow Free där alla startups och småföretagare får ett företagsnummer och växel/köfunktion så det aldrig behöver tuta upptaget igen. Här bjuder Henrik på fem förslag på vad saker ni kan bocka av för att bli bäst i klassen på service.

1. Ha en supertydlig sajt

Vad gör ni? Vad säljer ni? Vad kostar det? Hur når jag er? Att ha en tydlig, mobilanpassad sajt borde vara en självklarhet 2017, men förvånansvärt många slarvar med detta. Fattar inte dina besökare snabbt vad din produkt gör, utan bara får läsa fina ord och se snygga bilder – klickar de vidare på nästa Google-träff. Många är bara ute efter ett nummer eller en adress, så glöm inte kontaktuppgifterna.

2. Håll koll på mejlen

Internt använder ni säkert någon chattfunktion men utåt är det viktigt att fortfarande vara tillgänglig via mejl. Man kan inte säga ‘Vi nås endast på WhatsApp’ – då missar man en stor grupp potentiella kunder.

3. … men glöm inte att lyfta luren

Ring! Det här gäller alla avdelningar, men framför allt sälj: lyft luren. Det finns en mycket större potential till en affär om kunden möts av en glad människa i luren än ett mejl. Ni bygger en relation direkt. Skickar du en offert över mejl kanske personen struntar i att svara. Ring och prata pris istället, du får mer sagt och kunden blir förmodligen mer engagerad.

4. Spika telefontider – för din och kundens skull

Här gäller tydlighet men också ärlighet. Många startups vill inte begränsa sig utan säger sig alltid ha telefontid och det är ju bra – om du faktiskt har det. Annars binder du ris åt egen rygg. Du ger ett oseriöst intryck, tappar anseende och dina medarbetare blir stressade. Och när någon ringer en söndagskväll är det ändå ingen som svarar. Bättre att vara tydlig och begränsa tiderna, så ringer kunden glatt på måndag förmiddag istället.

5. Missa aldrig ett samtal

Det ska aldrig tuta upptaget hos dig eller dina medarbetare. Eller att signalen bara klingar ut och ingen svarar. Om någon tar sig tid att ringa ska han eller hon få tag på rätt person eller åtminstone mötas av ett välkomstmeddelande. Det signalerar proffsighet – man får alltid svar. Sedan är det bra att ha ett företagsnummer. Då slipper ni lämna ut era privata och det blir lättare för kunden när det finns ett gemensamt företagsnummer istället för flera olika på sajten.

Har din startup inte ett företagsnummer erbjuder Telavox ett gratis med Flow Free. Det är en appbaserad tjänst som kopplar samman alla era telefoner så inkommande samtal sprids ut på alla så någon alltid svarar. Ni kan även enkelt schemalägga vilka tider ni tar emot samtal. Att komma igång med Flow tar mindre än två minuter – prova själv här.

Det här är en sponsrad artikel från Telavox som tar fram smarta och effektiva kommunikationslösningar för entreprenörsdrivna startups, globala jättar och allt däremellan.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer