Sök

Läcka: Här är H&M:s nya hemliga projekt inom fashiontech

H&Minfluencers

En av bilderna från domänen Shft7.com och Karl-Johan Persson, vd för H&M. Foto: Skärmdump samt Magnus Hjalmarsson Neideman/SvD/TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

“Det här var förmodligen den starkaste visionen jag någonsin sett för hur mode kommer se ut i framtiden”, säger källan.

Det är sajten Influencive som rapporterar att man pratat med en kvinna som fått ta del av en ny storsatsning från svenska H&M.

Källan berättar till sajten att hon fick ta sig igenom flera slussar för ett sex minuters-besök på den hemliga platsen.

"Jag förstår hemlighetsmakeriet för det här var förmodligen den starkaste visionen jag någonsin sett för hur mode kommer se ut i framtiden”, säger källan.

Vad projektet innebar mer i detalj avslöjas inte. Förutom att webbadressen Shft7.com stod uppskriven på en tavla.

På den sajten finns idag bara ett kort ljudlöst videoklipp med olika livsstilsbilder – bland annat bilden ovanför artikeln på kvinnan med ananasen. Sajten ägs av bolaget Domainbyproxy, som hjälper personer och företag att anonymt köpa domäner.

Även om det är otydligt vad projektet innebär står det klart att något måste hända för att H&M ska få fart på den digitala handeln.

Under torsdagen meddelade bolagets vd Karl-Johan Persson att just e-handelsdelen växer för långsamt.

”Detta skifte avspeglar sig tydligt i vår onlineförsäljning, där vi har en fortsatt mycket god utveckling. Vår växande onlineförsäljning kompenserade dock inte fullt ut för minskad kundtrafik till butik på flera av våra etablerade marknader, vilket lett till att vår totala försäljningsutveckling hittills under året inte nått upp till våra mål. Detta är något som vi naturligtvis inte är nöjda med och som bland annat resulterade i att vi gick in i det tredje kvartalet med ett för högt lager”, sade han.

Klart är dessutom att H&M har flera pågående digitala satsningar. Breakit har tidigare skrivit om bloggprofilen Kenza Zouitens e-handelsbolag Ivyrevel, som backas av H&M. I somras kunde vi dessutom avslöja att klädjätten snickrar på en egen Daniel Wellington-klon – i bemärkelsen ett fristående varumärke med en enskild produkt och fokus på marknadsföring genom influencers och sociala medier.

Enligt Influecives källa ska flera stora namn från modevärlden vara involverade i det nya projektet, men hon ville inte avslöja vilka namn det handlade om.

Läs mer