“Bygg din egen hemsida även om Mark Zuckerberg straffar dig”

Breakit - “Bygg din egen hemsida även om Mark Zuckerberg straffar dig”
Foto: Yuriko Nakao/TT, pressbild och montage.
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

Mark Zuckerberg kontrollerar universum och är lika oberäknelig som Gud i Gamla testamentet. Just därför behövs sociala medier-experter – även om de kanske är spåtanter utan mirakelkraft, skriver Viggo Cavling.

Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

Förra veckan skrev jag en krönika i Breakit om de personer som tjänar sitt levebröd på titeln sociala medier-expert. Min utgångspunkt var avundsjuka och jag lutade mig inte mot någon vetenskaplig rapport utan var mer ett finger i luften. Min tes var att sociala medier-experterna är vår tids spådamer och medium fast med fulare kläder, finare kontor och mycket högre lön.

På Facebook var det flera “vänner” som kände sig träffade och hävdade att min text var full av sakfel och att det var ett lågvattenmärke av Breakit att publicera en så usel krönika. Jag har även träffat två experter ute i verkligheten och kan konstatera att min bild av deras lön och kläder stämmer ganska bra. De var, liksom jag, klädda i traditionella Stureplanskläder. Vi har träffats på neutral mark så jag kan inte bedöma deras kontor.

Frågan är då – behövs dessa “experter” eller kan de ersättas med spådamer och astrologer? Mitt svar efter mina två möten är: de behövs. Men de kan inte uträtta mirakel. Experternas förmåga att se in i framtiden är minst sagt begränsad och ett bra exempel är det fenomen som Breakit döpt till Instageddon. Jag menar, hade siarna inom sociala medier varit extraordinära så hade det faktum att organisk räckvidd numera är lika ute som V-jeans inte blivit en överraskning för landets ledande influencers och medieköpare. Vad experterna kan göra är i bästa fall att trycka örat mot den digitala rälsen och försöka förstå vad Mark Zuckerberg och gänget gör och tänker borta i USA, och sedan översätta det till svenska asap. 

Problemet är att Mark Zuckerberg agerar lika konsekvent som Gud i Gamla testamentet. Ena dagen ska Abraham slå ihjäl sin favoritson. Nästa morgon är det okej att han lever vidare. Just nu är det rörlig bild som gäller enligt Zuckerberg, inom bara några veckor kommer Facebook Watch att vara lika hett som Instagram Stories. Målet är att krossa linjär-tv, Youtube och Netflix. Om sex månader kan det var helt nya budord som gäller.

Helt klart är att Gud, jag menar förstås Mark Zuckerberg, kontrollerar universum och varje dag bestämmer han vad över fem miljoner svenskar ska uppleva i sina mobiler i en knapp timme. Räckviddsiffrorna är så svindlande att en måste falla ner på knä. Jag har nu förstått att med hjälp av rätt expert kan du maximera din ROI. Åtminstone i en vecka eller kanske till och med två. Men om du tror att du ska få ha några ytterligare gudar bortom Mark Zuckerberg tror du fel. Precis som i Bibeln är första budet på sociala medier att du ska inga andra Gudar hava jämte Mark.

Vad är då min viktigaste lärdom efter att ha träffat dessa profeter? Att samla e-postadresser och telefonnummer har aldrig varit viktigare. Bygg din egen hemsida även om Mark Zuckerberg straffar dig. Vissa hävdar att följare på Youtube också kan ha ett långsiktigt värde, men jag tvivlar på det. Den digitala revolutionen kan delas in i tre faser: portaler, sök och nu sociala medier. Huruvida detta är det eviga paradiset eller bara ett trappsteg vi snart kommer att glömma bort har ingen av de experter jag lyssnat på kunnat svara på. Nästa gång jag träffar en spådam ska jag fråga henne och lovar att redovisa svaret här i en framtida krönika.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel