Sök

Vill du ta in riskkapital i USA? Så här fyller du din kassa

NonobjectStartup ShopSilicon valley

Malin Leschly och Yvonne Ericsson. Foto: Press/Istockphotos/zimmytws.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Silicon Valley-baserade "Startup shop" ska hjälpa svenska entreprenörer att landa amerikanskt riskkapital.
"Det är ett extremt tufft klimat och det är där vi vill hjälpa till", säger medgrundaren Yvonne Ericsson.

Det är tidig morgon i Silicon Valley när Breakit når Yvonne Ericsson och Malin Leschly. 

När vi i Sverige börjar lämna kontoren för dagen ska de båda vännerna och kollegorna precis starta sin.   

Breakit har tidigare träffat Yvonne Ericsson i Silicon Valley när hon berättade om sin startup Widely som erbjuder guidade turer med fokus på innovation och digitalisering.

Genom sitt arbete på designbyrån Nonobject har hon nu dragit igång initiativet "Startup shop" tillsammans med Malin Leschly. Målet är att hjälpa entreprenörer med strategisk design, bland annat för att landa amerikanskt riskkapital. 

"Svenska startups har fantastiskt bra teknologi och är verkligen innovativa, men ändå är det oerhört svårt att få in amerikanska VC-pengar", konstaterar Yvonne Ericsson. 

Hon menar att många ofta saknar designelementen och visar svagheter i pitchen – på en arena där amerikanerna är väldigt bra. 

Nonobject består av ett team som bland annat arbetar med jättar som Google. Nu vill man göra design mer tillgängligt och budgetvänligt genom Startup Shop. 

"Det är ett extremt tufft klimat och det är där vi vill hjälpa till", säger Yvonne Ericsson. 

Här ger Startup shops initiativtagare Malin Leschly och Yvonne Ericsson sina bäst tips för att ladda pitchlådan och landa amerikanskt riskkapital. Många av råden fungerar såklart lika bra här hemma i Sverige. 

1) Nätverka! 

I Silicon Valley brukar man säga att det är ett "relation race". Folk här är väldigt öppna och ser till meriter, inte var du kommer ifrån. Berätta i pitcher om dina kunder, partners och investerare och hur de kommer att hjälpa dig att växa. 

Det är viktigt för svenska företag att våga gå ut och bygga det här nätverket och inte stanna i sina egna kretsar – du måste nätverka utanför din egen bransch.

Spring på möten, meet-ups och våga prata. Ju fler folk du träffar desto större chans att du får pengarna.

2) Tråka inte ut investerarna – kom till saken!

Riskkapitalister i USA bombarderas med pitcher varje dag – och du måste se till att de kommer ihåg just dig. I pitchen har du tre minuter på dig att fånga investerarna.

Det behöver inte vara en tjock presentation med massa power point-bilder. Det viktiga är du verkligen kan visa att du har en klar analys och en bild av hur marknaden ser ut idag och i framtiden.

3) Våga ta plats

Svenskar är inte så vana att ta plats, vi tycker att det vi gör talar för sig självt. Men här måste du måste ta plats för att synas, lagom fungerar inte. Gör dig hörd och var beredd att prata om dig själv när du får frågan.

Beskriv vad som gör din produkt unik och hur den skiljer sig från andra lösningar. 

Har du haft ett storföretag som kund? Säg det direkt! Det imponerar.

4) Mixed Reality är hett

Det är inte längre bara VR och AR som gäller. Startar du företag inom Mix Reality (MR) – så är det hett just nu. 

Genom Mixed Reality, alltså blandad verklighet, placeras virtuella element i det vanliga synfältet (reds. anm). 

5) Skippa kavajen

Silicon Valley är informellt. Var dig själv, det är en icebreaker. Du ska inte komma i vad som helst – men kan lugnt skippa kavajen. 

6) Skryt om din produkt

Vad är det som gör just din produkt eller lösning unik och hur skiljer den sig från liknande produkter? Hur kommer du att distribuera den?

Träna på din pitch i spegeln eller framför kameran så lär du dig vad du behöver korrigera. Var beredd att prata om ditt företag i väntade och oväntade sammanhang. Du kanske hämtar ungarna på dagis och inser att personen i mjukisbyxor är vd för ett stort företag – det händer hela tiden i Silicon Valley.

7) Satsa på ett exklusivt visitkort

Visitkorten är något som ofta glöms bort, och ett av de få påtagliga fysiska saker du lämnar efter dig i en digital värld. Satsa på kvalitet istället för att se ut som alla andra. Det är lika viktigt hur visitkorten känns som hur det ser ut. 

8) Leta bland storbolagen

Begreppet "corporation vc funding" blir allt vanligare. Det är inte bara riskkapitalister som kan investera. Stora bolag som Kellogs och Wallmart investerar ofta i startups, så vidga vyerna och tänk strategiskt. 

9) Lägg resurser på din hemsida

Webbsidan är det första människor tittar på, och det gäller att berätta sin historia på rätt sätt. Det första tre sekunderna är avgörande för intrycket så var tydlig och konkret med vad du gör.

Harry's som erbjuder prenumeration på rakblad är ett exempel på en otroligt enkel hemsida där man snabbt får en uppfattning om företaget och vad de står för.

10) Känn din marknad och affärsmodell

Hur ser din marknad ut? Visa i detaljer att du har koll på den nuvarande situationen och presentera din bild av hur det kommer att se ut framöver. Om du har koll på det ligger du redan flera mil före många andra.  

Det är extremt viktigt att du kan förklara din affärsmodell och att den är framtidssäkrad, det vill säga att du har återkommande intäkter. 

11) Vem är din kund – och konkurrent?

Vem är din kund? Det är viktigt att kunna presentera en djup förståelse för vem det är du ska erbjuda din produkt till och kundernas behov inom området. Vad är mervärde för din kund – rationellt och emotionellt? 

Det är lätt att glömma bort att det inte finns något som hindrar andra att göra samma som en själv. Konkurrensen i Silicon Valley och runt om i världen är stenhård. Hur säkrar du dig mot existerande konkurrens och nya företag? Våga förändra din marknad innan någon annan gör det – du måste se din marknad med ögon utifrån. 

12) Visa hur du planerar att skala

Vad finns det för tillväxtmöjligheter på din nuvarande marknad och på vilka marknader kan din produkt fungera på? Hur kan du nå storskalighet? 

13) Lyft styrkorna i ditt team

Presentera vilka som ingår i ditt team och lyft deras styrkor. Har de gjort lyckade saker som är värda att lyfta? Berätta varför just ni kommer att lyckas tillsammans. 

Breakit har tidigare även interjvuat Yvonne Ericsson i hennes tidigare roll som community manager på Nordic Innovation House som hjälper nordiska företag att etablera sig i USA. 

Läs mer