Klockkungen Daniel Wellingtons oväntade drag – drar igång 300 (!) nya butiker i år

Breakit - Klockkungen Daniel Wellingtons oväntade drag – drar igång 300 (!) nya butiker i år

Filip Tysander. Foto: Press/Flickr.

Towe Boström

Reporter

När andra fokuserar på e-handel väljer Daniel Wellington att gå mot strömmen – och öppnar 300 nya butiker.

Klockföretaget Daniel Wellington, som grundats av entreprenören Filip Tysander, går som tåget. I somras kunde Breakit avslöja att bolaget omsatte drygt två miljarder kronor under 2016 – och gjorde en vinst på närmare 1 miljard kronor.

En nyckelfaktor bakom framgångarna har varit marknadsföringen på sociala medier, exempelvis genom starka influencers. I dagsläget har det populära klockmärket 3,4 miljoner följare på Instagram.

Nu framgår det att Daniel Wellington har en ny strategi på gång – i form av en storsatsning på fysiska butiker. Medan allt fler handlare satsar på e-handel väljer klockkungen att gå mot strömmen och planerar att öppna hela 300 nya butiker runt om i världen i år.

Det uppger företagets pr-chef Ola Melin i en intervju med magasinet Fokus.

Det är en minst sagt offensiv strategi med tanke på att Daniel Wellington "endast" hade ett 30-tal fysiska butiker vid årets början.

”Vi har som mål att öppna 300 butiker i hela världen i år för att förverkliga vår globala expansionsstrategi”, säger Ola Melin till Fokus.

Han tillägger att det är ett ambitiöst mål, även för dem. Hittills ska företaget ha hunnit med att slå upp lite över hundra nya butiker. Runt hundra av butikerna ska placeras i Kina som är en viktig marknad.

”Kina är där vi växer absolut mest just nu. Vi har fler anställda i Kina i dag än vi har här på huvudkontoret i Stockholm”, säger Ola Melin.

Historien bakom succébolaget Daniel Wellington har berättats många gånger. Det var på en resa i Australien som grundaren Filip Tysander ska ha träffat en charmig brittisk gentleman – med smak för att matcha sina vintageklockor med gamla slitna Natoband. 

Filip Tysander blev så inspirerad av mannen att han skapade en klocklinje i hans namn – Daniel Wellington. 

Sett till de senare fyra åren har företaget – och således ägaren Filip Tysander – gjort en ren vinst på två miljarder kronor. 

Läs fler artiklar
LÄS MER