Sök

Annonssamarbete med Visa

Glöm kort och kontanter – nu vill dina kunder betala med mobilen

Visa

Svenskarna ligger långt framme när det gäller att betala med mobilen.

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Nio av tio svenskar använder redan mobilen för att inköp och bankärenden. Snart ersätter den kortet även ute i butiken. Här är fem faktorer som driver på utvecklingen av kontaktlösa betalningar med mobilen.

Förra året nådde betalningsindustrin en viktig milstolpe. För första gången i historien översteg de digitala betalningarna kontanta betalningar globalt, enligt marknadsundersökningsföretaget Euromonitor.

Här ligger svenskarna i framkant: 86 procent använder en mobil enhet för betalning eller mobila banktjänster, visar en ny studie från Visa. Jämfört med 77 procent som är det europeiska genomsnittet.

Den snabba utvecklingen inom digitala betalningar har gjort livet enklare för många människor och skapat tillväxt inom handeln över hela världen. Men användningen av mobilen som betalningsmedel väntas få ett ännu större genomslag, när det ersätter kortet ute i butiken, och påverka dig och ditt företag.

Här är fem faktorer som kan komma att påverka genombrottet:

1. Utrustning

De allra flesta nya smarta mobiler stödjer kontaktlösa betalningar. Eftersom den genomsnittliga livslängden på mobiltelefoner är 2,5 år kommer antalet mobiltelefoner som inte kan stödja kontaktlösa betalningar att minska snabbt. Samtidigt växer antalet leverantörer som accepterar mobila betalningar.

2. Utbildning

Globalt är mobiltelefonen något konsumenter generellt ännu inte använder för att betala med. Utbildning är därför nyckeln – särskilt för att öka förståelsen kring säkerhet och bekvämlighet.

3. Segmentering

Inledningsvis kommer early adopters, det vill säga konsumenter som är öppna för innovation, att fungera som ambassadörer och driva utvecklingen. Men för en stor del konsumenter behöver infrastrukturen och mer traditionella betalningsmetoder behållas inom överskådlig framtid.

4. Parallella spår

Vilken part som kommer att driva utvecklingen är svårt att förutsäga. Därför behöver man jobba på flera plan så att alla målgrupper – återförsäljaren, banken, mobilleverantören eller konsumenten – utbildas om fördelarna och förstärker varandras incitament att ta steget mot den här betalningsformen.

5. Mervärde

Konsumenter, banker och återförsäljare behöver ett mervärde utöver de uppenbara fördelarna. Det kan vara tilläggstjänster som reklam, lojalitetstjänster och funktioner för geolokalisering vilka kan bidra till att öka tillväxten av kontaktlösa betalningar med mobilen.

Detta är en sponsrad artikel från Visa, som möjliggör nya innovationer inom betallösningar och e-handel och gör att dina kunder kan handla enkelt och snabbt i mobilen. Läs mer om vad Visa kan göra för ditt företag här.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits reportrar utan av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer