Sök

Lista: Världens mest värdefulla varumärken korade

Steve Jobs (skärmen), grundare Apple och Tim Cook, vd Apple Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Apple fortsätter att vara världens mest värdefulla varumärke, följt av Google på en andraplats.

Det visar Best Global Brands rankning för 2017.

Placeringarna för toppduon är den samma som i fjol. Det är först på en tredje plats som man hittar en klättrare i Microsoft som byter plats med fjolårets trea Coca-Cola.

Amazon avancerar till en femte plats från en åttonde förra året, medan Samsung intar sjätte platsen.

Samsungs placering innebär inte bara ett steg uppåt i rankningen men också att man numera är Asiens mest värdefulla varumärke. Detta då fjolårets femma Toyota nu återfinns först på en sjunde plats.

Det största klivet uppåt på topp-tiolistan gör Facebook som nu är världens åttonde mest värdefulla varumärke. I fjol var företaget på en femtonde plats.

På plats nio och tio i tabellen är Mercedes-Benz och IBM. Mercedes-Benz förblir orörlig medan IBM:s tiondeplacering innebär fyra ned i rankningen från 2016.

Läs mer