Instagram-stjärnor tvingas tagga reklam – enormt maktskifte på gång

Breakit - Instagram-stjärnor tvingas tagga reklam – enormt maktskifte på gång
Alexandra "Kissie" Nilsson, Kenza Zouiten och Isabella Löwengrip är några av Sveriges största influencers. Foto: Jessica Gow, Claudio Bresciani och Erik Wisterberg.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Bildappen Instagram är en guldgruva för sociala profiler som Kenza Zouiten och Isabella Löwengrip. Men nu är en radikal förändring på gång – och den slår rakt mot hjärtat av stjärnornas affärsmodell.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Det handlar om stora pengar, ibland över 100.000 kronor per inlägg. Instagram-profiler med många följare visar upp produkter mot betalning. Reklamen smygs ofta in bland vanliga bilder, inte sällan med luddig märkning.

Men nu ska det bli lättare att skilja reklam från vanliga inlägg.

Personer med svenska professionella Instagram-profiler har nu i september fått upp en avisering om lanseringen av ett nytt verktyg för uppmärkning av ”branded content” på Instagram.

Ett par dagar efter att vi först uppmärksammade förändringen använde Kenza Zouiten den nya märkningen:

Vad innebär då det här konkret, och varför är det en stor grej? Här är 4 punkter som förklarar det.

1. Tagg-tvång
Instagrammaren ska göra en speciell reklam-tagg på sponsrade inlägg. För publiken syns detta med en text ovanför bilden/videon med texten ”paid partnership with” följt av annonsörens namn, som i Kenza-exemplet ovan. Den som gör reklam utan den märkningen kan bli avstängd av Instagram.

2. Annonsören får koll...
När en instagrammare reklam-taggar ett inlägg kan annonsören själv se statistik för det inlägget, till exempel hur många som har sett det. 

3. ...och kan därför sätta hård press
När annonsörerna nu får statistik på hur många som faktiskt har sett ett inlägg kan de jämföra olika influencers med varandra och välja de som når ut till flest.

Det blir lite som på sajter som Prisjakt – när det är enkelt att jämföra priser brukar priserna alltid pressas neråt. Tidigare har annonsören bara haft antalet följare att gå på – vilket är missvisande eftersom många följare är inaktiva och många inlägg inte syns för ens alla aktiva följare.

4. Profilerna tvingas dela med sig av pengarna – till Facebook
För att nå ut till fler, och göra annonsörerna mer nöjda, kommer en del sociala profiler att tvingas börja betala Instagram för att boosta sina inlägg. Annars syns de bara för en liten andel av följarna. Det ger mer pengar till Facebook, som äger Instagram.

Förändringen hänger ihop med en annan stor förändring på Instagram: Många profiler har fått se sin räckvidd, alltså hur många de når ut till, sjunka rejält senaste månaderna.

LÄS MER: Stjärnornas mardröm på Instagram – publiken försvinner (och ingen vet varför)

En del, som Isabella Löwengrip, menar att det inte är något konstigt.

"Det materialet som intresserar flest människor är det som syns, och det innebär att man måste anpassa sitt material till det. Detta är inget nytt", sa Isabella Löwengrip till Breakit tidigare i september.

Hon menar alltså att så länge man gör riktigt bra bilder som många lajkar och kommenterar – så kommer man inte ha några problem att nå ut.

Andra är mer kritiska och ifrågasätter Instagrams agerande.

”Det här är ju min business! Instagram, vad händer?!” – så skrev Kenza Zoutien dagen efter Breakits granskning av det stora räckviddstappet på Instagram.

LÄS MER: Kenza upptäckte precis att hon blivit Shadowbanned: ”Vad händer Instagram?”

LÄS MER: Blondinbella är död – här är Isabella Löwengrips plan för världsherravälde

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel