Podmosphere ska fixa cash för alla poddar som Acast missar

Breakit - Podmosphere ska fixa cash för alla poddar som Acast missar
T.h: Varga Moshtagh, grundare av Podmosphere. Foto: Press samt TT.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Varga Moshtaghs startup Podmosphere vill göra det möjligt för vem som helst att tjäna pengar på poddar.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Poddplattformen Acast är en av Sveriges mer välkända startups. Bolaget har byggt sina framgångar på att sälja annonser åt några av världens främsta podcasts – vilket innebär att du som lyssnar på poddar säkerligen har använt dig av deras plattform vid ett eller annat tillfälle.

Tidigare i veckan fick bolaget in hela 154 miljoner kronor i nytt riskkapital. 

Men det finns ett segment som bolaget tycks ha missat (alternativt avstått från) – alla tusentals poddar som inte är bland de mest populära.

Det är den marknaden Göteborgsbolaget Podmosphere nu vill plocka.

“Det finns strax under en halv miljon poddar som är aktiva. Mindre än en procent av dem får sponsorer. I USA kollar inte stora sponsorer ens på poddar med under 50.000 lyssnare”, säger Varga Moshtagh, grundare av Podmosphere.

Han menar att det med dagens plattformar är för krävande att sälja annonser åt alla möjliga mindre poddar. Det blir helt enkelt för många individuella avtal för att det ska vara värt mödan.

Lösningen han har kommit fram till är en central plattform. Eftersom man ändå betalar per tusental lyssningar kan de lika gärna fördelas mellan olika poddar.

“Vi löser hela processen med automatiska kontrakt och en öppen annonsmarknad. Sedan samlar vi data över hur mycket olika sorters poddar kan få per annons och ger förslag, men i slutändan är det upp till varje podd att sätta sitt pris”, säger Varga Moshtagh.

När annonsörer går in i webbplattformen kan de sortera poddar efter genre och få upp en lång lista på poddar som anslutit sig till tjänsten. Sedan laddar man upp sitt reklambudskap, antingen i textform så poddarna själva läser upp den, eller i form av en ljudfil. Så fort en podcast har accepterat att sända annonsen ingår parterna ett avtal.

I dagsläget lyssnar Podmosphere igenom varje inspelning vid tidpunkten som angivits att annonsen ska finnas, för att säkerställa att poddarna faktiskt läser in reklambudskapen.

“Ambitionen är absolut att automatisera den processen. Just nu fungerar tyvärr inte transkriberingstjänsterna tillräckligt bra”, säger Varga Moshtagh.

Han har jobbat heltid med projektet sedan årsskiftet. Nu har han fått med sig startupfabriken Annevo i Göteborg. Det innebär kortfattat att Annevo sätter två konsulter på deltid för att utveckla Podmospheres plattform. Annevo har även investerat 1,3 miljoner kronor i bolaget, på värdering 5,7 miljoner kronor.

Med det nya kapitalet ska bolaget även anställa två nya säljare, lagom till att tjänsten lanseras fullt ut senare i höst.

Bolagets plan är att rikta sig framförallt till den amerikanska marknaden.

“Amerikanerna har varit jätteengagerade från början. Redan när jag började skriva i lite olika forum att jag funderade på att bygga tjänsten var det folk som hörde av sig”, säger Varga Moshtagh.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel