Breakit - Anna Bråkenhielm: "Som tjej måste du skaffa fuck-off-kapital för att klara dig"
Anna Bråkenhielm. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin.

Anna Bråkenhielm: "Som tjej måste du skaffa fuck-off-kapital för att klara dig"

Stefan Lundell
Stefan Lundell
23 sep 2017, kl 07:00

Den forna TV-drottningen Anna Bråkenhielm i stor intervju om hatet mot hennes person, grabbiga chefer, tech-investeringar – och varför Jan Stenbeck skickade hem henne med sin privatchaufför från direktörsfesterna.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
23 sep 2017, kl 07:00

TV-profilen Robert Aschbergs bruna ögon glittrade när han kom in på hennes lilla kontorsrum. Det var några dagar innan jul 1996 och Anna Bråkenhielm förstod direkt att han hade något viktigt att berätta.

Ändå blev hon helt ställd när Robert Aschberg, efter att han slagit sig ner i den fläckiga gamla gröna besökssoffan, ställde frågan:

”Anna, jag undrar om du vill bli vd för Strix i Sverige?”

Hon var helt oförberedd på erbjudandet. Frågan var om hon då, som 29-åring, egentligen mogen att axla ansvaret i bolaget som gjorde olika produktioner för svenska TV-kanaler. Ändå tog det inte mer än någon sekund innan Anna Bråkenhielm intuitivt kände att det var rätt. Hon satt tyst ytterligare en kort stund och replikerade Robert Aschbergs fråga:

”Ja, om du lovar att alltid backa upp mig så länge jag blir kvar som vd”.

Replikskiftet beskrivs i Anna Bråkenhielms nyutkomna självbiografi med den fyndiga titeln ”Räkna med bråk” och trots att det nu är över 20 år sedan det skedde så minns hon mötet tydligt.

”Först blev jag väldigt förvånad men sedan visste jag blixtsnabbt att det var rätt”, säger Anna Bråkenhielm.

Hon skulle leda produktionsbolaget under tio år och göra det till en stor kommersiell succé. Under hennes vd-skap växte omsättningen från 40 miljoner kronor till över en halv miljard och Strix låg bakom tittarsuccéer som Expedition Robinson.

Men när hon först fick frågan om att bli vd kände hon sig främst osäker på sin roll som ledare.

”Jag var säker på att jag skulle klara att sälja och få bolaget att funka kommersiellt. Men jag var väldigt orolig för själva chefsskapet, därför var det avgörande att Robban (Aschberg) skulle stå upp för mig”, säger Anna Bråkenhielm.

Kördes till strippklubb med direktörer

Strix ingick i familjen Stenbecks mediekoncern MTG. Då styrde Jan Stenbeck själv familjeimperiet och koncernen hade ett rykte om sig att vara rejält grabbigt. I boken berättar Anna Bråkenhielm bland annat om när hon på en chefskonferens blev körd i limousin tillsammans med de andra Stenbeck-direktörerna till en strippklubb (”Jag valde att smita iväg till en nattklubb utan strippor”).

Anna Bråkenhielm var ofta ensam kvinna bland de andra cheferna men hon hade inga problem att ta sig fram.

”Robban fanns alltid där när det behövdes och steg för steg blev jag allt tryggare i min roll”, säger hon.

Anna Bråkenhielm tror att det är främst kvinnor i karriären som är i målgruppen för boken och hon avslutar följdriktigt biografin med att lista sina bästa ”tips till tjejer med passion för business”. Det är en matig och handfast lista med totalt 17 råd.

När Breakit ber henne plocka ut de viktigaste så fastnar hon bland annat för råd nummer 11 med rubriken: "Skaffa dig eget fuck-off-kapital". Det fixade Anna Bråkenhielm själv med besked när hon efter sejouren som Strix-vd drog igång det som senare blev produktionsbolaget Silverback. Precis innan finanskrisen bröt ut 2008 sålde hon bolaget till brittiska ITV för 60 miljoner kronor.

”När jag pratar med yngre tjejer på gymnasiet eller som går på Handels så säger jag alltid till dem att skräddasy sitt eget liv och se till att göra sig oberoende av andra”, säger Anna Bråkenhielm och fortsätter:

”Som tjej måste du skaffa fuck-off-kapital för att klara dig. Du kan inte vänta på att någon annan ska lösa allt eller öppna några dörrar”.

Stormen kring Robinson

Men att som kvinna ta sig fram och göra karriär som chef eller entreprenör kostar på. Det har Anna Bråkenhielm fått känna på den hårda vägen. När det stormade som mest kring dokusåpan Expedition Robinson blev hon som ett rött skynke för stora delar av den tidens kulturelit.

”Jag blev en symbol för dokusåpan och vissa kulturpersonligheter verkligen hatade mig. De tyckte jag var med och exploaterade människor”, säger Anna Bråkenhielm.

Kritiken mot Expedition Robinson kulminerande när en av deltagarna tog sitt liv efter att inspelningarna avslutats. Det var självklart en händelse som också påverkade Anna Bråkenhielm mycket och än idag tycks det vara lite av ett öppet sår för henne.

”Jag mår dåligt av att tala om det och vill helst inte att du frågar”, säger Anna Bråkenhielm som i boken skriver att hon inte har några svar till varför deltagaren tog sitt liv och tillägger att hon heller inte vet vad produktionsbolaget hade kunnat göra annorlunda för att förhindra denna mänskliga tragedi.

"Manliga chefer kommer undan med mycket"

Som kvinnlig chef upplever Anna Bråkenhielm att hon behandlas annorlunda än sina manliga chefskollegor.

”Så är det bara. Är du 1,83 lång och kvinna som jag så framstår du lätt som tuff och hård. Då förväntas du mjuka till dig och visa uppe en mer kvinnlig sida. Det har jag alltid haft svårt för. Manliga chefer kommer undan med så mycket mer än oss tjejer”, säger hon och fortsätter:

”Killarna kan vara mycket rakare utan att de får kritik, medan du som tjej då uppfattas som obekväm och alltför stark”.

Samtidigt påpekar Anna Bråkenhielm att det finns plus med att vara kvinna i näringslivet också:

”Du har en massa fördelar och kan ta dig fram enklare. Media skriver gärna om dig och du får access till människor som du annars inte fått bara för att du sticker ut som kvinna. Det ska du självklart utnyttja”.

Jan Stenbeck fick tidigt upp ögonen för Anna Bråkenhielms framgångar med Strix och han såg till att sammanföra henne med sin äldsta dotter, Cristina. Det var på en av de mytomspunna julmiddagarna där ett hundratal Stenbeck-chefer brukar vara inbjudna. Smoking var påbjudet bland herrarna och fast det som vanligt var tunnsått med kvinnor på tillställningen så bestämde Jan Stenbeck att Anna Bråkenhielm skulle få Cristina Stenbeck vid bordet.

”Lyssna på Anna och lär dig allt hon kan, sa Jan. Det var väl mest på skoj men det blev en trevlig middag för oss båda”, minns Anna.

Efter julmiddagen var det dags för efterfest på privathotellet Gröna huset i Gamla stan men då trädde pappa Jan Stenbeck in i handlingarna igen.

”Jag, Cristina och hennes lillasyster Sophie skulle då bli hemkörda av familjens privatchaufför. Det spelade ingen roll att jag var 32 år och ju själv kunde bestämma, det var inget att diskutera. Idag kan jag tycka att det var lite gulligt och faktiskt rätt omtänksamt av Jan”, säger Anna Bråkenhielm.

Idag har hon ingen affärsmässig kontakt med Stenbeck-sfären men har på håll följt strategiskiftet som Cristina Stenbeck genomfört av koncernen där investeringar i digitala snabbväxare som modesajten Zalando varit avgörande.

”Jag är verkligen otroligt imponerad, hon har gjort ett fantastiskt jobb”, säger Anna Bråkehielm.

Själv jobbar hon idag som konsult i TV-branschen och driver en hästgård på Österlen utanför Simrishamn. Anna Bråkenhielm är också rådgivare och en av investerarna i riskkapitalbolaget EQT:s relativt nystartade techfond med 5 miljarder kronor i förvaltat kapital.

”Det var Hjalmar Winbladh (grundare av fonden) som frågade om jag ville hjälpa till och jag skickar vidare en del prospekt till honom. Hittills har det inte resulterat i någon konkret affär”, säger Anna Bråkenhielm.

Fakta: Anna Bråkenhielm

Ålder: 51 år.

Familj: Tilda och Isak, 13 och 15 år.

Bor: Bromma och Skillinge (Österlen).

Gör: Konsult i TV-branschen och driver en hästgård.

Aktuell: Ger ut med självbiografin ”Räkna med bråk” (Albert Bonniers Förlag).

Fritid: Reser så ofta jag kan, ridning, skidåkning.

Förebild: Min mamma – alltid oavsett om jag vill eller inte. Hon har gett mig mycket av min drivkraft.

Min största framgång i karriären: Att jag lyckades bygga ett bolag organiskt från 40 till 500 miljoner kronor på bara några år.

Mitt största misslyckande i karriären: Produktionsbolaget Scandinavian Studios som är min senaste startup. Jag hade jättesvårt att hitta rätt talanger, marknaden var överetablerad och samarbetet med TV4 föll till stora delar när Jan Scherman slutade som chef där. Samtidigt gick jag igenom en skilsmässa. Det var en tuff resa som slutade med att Bonnier till sist köpte ut mig och slog ihop bolaget med Nyhetsbolaget.

Favoritappar: Truecaller, Hitta, booking.comhitta.se.

Medievanor: Läser DN, Aftonbladet, DI och Breakit i mobilen. När jag reser köper jag en massa internationella magasin som InStyle, Vanity Fair och Esquire. Älskar högkvalitativa TV-serier, just nu plöjer jag Billions. Lyssnar också på en hel del poddar, till exempel Tim Ferriss, Alex & Sigge, Lunch med Montelius, Skäringer och Mannheimer

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel