Klarna-klonen Sequra får spanjorerna att näthandla: "En wow-effekt"

Breakit - Klarna-klonen Sequra får spanjorerna att näthandla: "En wow-effekt"
Sequras medgrundare och marknadschef Joaquim Ferrer.
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Svenskgrundade Sequra får allt fler spanjorer att handla på nätet.
"Vi ska tredubbla transaktionerna i år", säger medgrundaren Joaquim Ferrer.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Det här är en del av Startupresan, en journalistisk reportage-serie av Breakit som presenteras av Lufthansa.

Det är sen fredagseftermiddag i Barcelona när Joaquim Ferrer tar emot på Sequras kontor. Sent med svenska mått rättare sagt – i lokalen är det fortfarande fullt med medarbetare som fokuserat lutar sig över sina skärmar.

Fintechbolaget Sequra grundades av svensken David Bäckström för fyra år sedan, tillsammans med David Vrensk, Conrad Gerlach, Ivan Parraga och Joaquim Ferrer. 

Sequra har skapat en betalningslösning som underlättar för e-handlare i Spanien. Tjänsten påminner om en tidig version av Klarna, där du betalar mot faktura på delbetalning och slipper krångel med kontokort eller bankuppgifter.

”Vi växer bra och har tredubblat transaktionerna och omsättningen”, berättar Joaquim Ferrer, marknadschef på Sequra, som håller hårt i siffrorna och inte vill ge närmare detaljer.

Han berättar dock att Sequra i dagsläget har runt 500 e-handlare anslutna till sig, att jämföra med för ett år sedan då siffran var runt 250. I dagsläget tillkommer runt 15 nya handlare i veckan vilket gör att man räknar med 700-800 i slutet av året.

Svenska Optimizer invest har tidigare investerat i bolaget. Då uppgav grundaren David Bäckström att Sequra tagit in runt 28 miljoner kronor sedan starten. Sedan dess har man inte tagit in mer pengar, uppger Joaquim Ferrer.

Han beskriver Sequra som en unik spelare på marknaden – och en aktör som är på väg att bli en storspelare inom betalningslösningar.

Joaquim Ferrer kopplar upp sin dator och visar engagerat på skärmen hur systemet fungerar.   

Sequra fungerar som en mellanhand mellan säljare och köpare. Affärsmodellen baserar sig på att e-handlarna betalar för att använda plattformen. Kunderna väljer sedan att lägga upp en delbetalning på en, tre eller sex månader.

”Vi förändrar marknaden, det är något som genererar en wow-effekt. Det är nytt i den spanska marknaden att köpa och betala senare. Kunderna kan handla utan kreditkort, men det vet väl du som är från Norden?”

Joaquim Ferrer syftar bland annat på Klarna och att de nordiska länderna kommit betydligt längre i betallösningar än Spanien. Han berättar vidare att det finns en teori om att spanjorerna e-handlar mindre eftersom de har bättre väder och går ut och shoppar.

Han tillägger samtidigt att e-handeln växer stadigt i Spanien och fortsätter blomma i takt med att allt fler handlare och kunder går online. Enligt Joaquim Ferrer uppger flera handlare att deras försäljning och kundnöjdhet ökat genom Sequra, och själv tror han att det beror på att många känner sig tryggare än med kontokort.

”Vi har många konkurrenter och det kommer fler och fler, eftersom alla är attraherade av marknaden". 

Sett till "hotbilder" på den spanska betalmarknaden pekar han bland annat på Amazon, Facebook och Google, men påpekar samtidigt att Sequra känner sina kunder och förstår den lokala kulturen. 

"De har kraftfulla verktyg och kan göra fantastiska saker, men det kan vi med. Det är mycket som kan skada oss men samtidigt är vi en lokal spelare som lärt oss saker som inte är så lätta."

Har ni några planer på att expandera utanför Spanien? 

"Vi analyserar. Vi ser möjligheter i andra länder". 

Det här är en redaktionell artikelserie som vi kallar för Startupresan. Det är ett journalistiskt oberoende projekt där vi på Breakit bestämmer vad vi vill skriva om, och som presenteras av Lufthansa.

Läs fler artiklar
LÄS MER