Sök

Mathilda Ström får världens fattigaste länder att försäkra sig – med mobilen

KinnevikBimaInsurtech Stockholm 2017

Mathilda Ström.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Mathilda Ström, vice vd på Bima, brinner för att ge alla människor en möjlighet att försäkra sig.
"Vi försöker att digitalisera varje del av kundresan", säger hon.

I dag saknar fyra miljarder människor tillgång till en försäkring.

”Varför har inte försäkringsindustrin löst detta?”

Den frågan ställde Mathilda Ström, vice vd och affärsutvecklingschef på Bima, från scenen på Breakit och Finanslivs konferens ”Insurtech Stockholm” under onsdagen.

Mathilda Ström är något av en doldis på den svenska techscenen, men listades förra året som framtidens kvinnliga ledare av organisationen Ledarna. Hon har de senaste åren varit med och byggt upp det Kinnevik-ägda miljardbolaget Bima – ett techbolag som vill få människor i utvecklingsländer att teckna billiga sjukförsäkringar som betalas via mobilen. Modellen baserar sig på samarbeten med försäkringsbolag och mobiloperatörer.

Eftersom många saknar kontokort eller bankkonton i dessa länder är just mobillösningen ett enkelt sätt för kunderna att skydda sig själva och sina familjer. De kan exempelvis teckna försäkringar månadsvis, där en liten summa dras via det kontokort som är kopplat till mobilen.

“Vi försöker att digitalisera varje del av kundresan och du kan registrera dig genom mobilen på mindre än två minuter. På många marknader krävs fysiska signaturer, men vi har övertalat många bolag att använda mobilnummer som godkännande”, säger Mathilda Ström.  

Kinnevik är storägare i Bima som ligger under ägarbolaget Milvik. Mathilda Ström har varit med och byggt upp Bima sedan 2011 och hon har bland annat ansvarat för expansion, nya partnerskap och utveckling av produkter.

Som dotter till en diplomat spenderade hon stora delar av barndomen utanför Sverige, exempelvis i Kina och Australien.

“Jag växte upp i Kina och det var därför jag blev intresserad av utvecklingsmarknader. Människor vill verkligen ha nya lösningar och ändra sättet de lever på”, säger Mathilda Ström.

Hon har tidigare berättat för Breakit att  det krävs hårt arbete, affärsskicklighet och diplomati för att slå sig in i vissa utvecklingsländer.

“Som tur är har jag vuxit upp i en miljö där man kastas in i massa olika situationer. Det är inte ofta jag förvånas av något."

Då kommenterade hon även ägaren Kinnevik. 

“De är tillväxtvisionärer och de vill att vi ska växa snabbt, men de sätter inga orimliga krav. Det är inte de som gör att vi jobbar så hårt. För mig är Kinnevik rätt vänligt”.

Numera är Mathilda Ström bosatt i London och återgår om två veckor till sin post på Bima efter att ha varit mammaledig.

“Min roll kan ändras, men det kan jag inte riktigt säga något om nu. Det beror på vad vi ska göra härnäst och vart vi riktar vårt fokus”.  

Mathilda Ström berättar att trovärdighet är en viktig del för att få den mobilbaserade modellen att fungera. Det är därför man samarbetar med etablerade mobiloperatörer, samtidigt som man har runt 3500 “agenter” runt om i världen som informerar om möjlighetena med Bima.

I dag har bolaget hela 24 miljoner användare på 14 marknader och lösningen attraherar över 550.000 nya kunder i månaden.

Mathilda Ström är övertygad om att digitaliseringen kommer att förändra hela försäkringsbranschen.

“Det krävs stora förändringar. Produkterna behöver bli med transparenta, det krävs mer kundengagemang och det behöver gå snabbare”, konstaterar hon.

Mathilda Ström ser stor potential för startups att ge sig in i försäkringsbranschen – men understryker att det är svårt när stora giganter sitter på licenser och blockerar marknaden. Bima behöver exempelvis samarbeta med licensierade aktörer för att driva sin verksamhet.

"Hoppet är att det kommer ett alternativ som ska hjälpa mindre aktörer att växa. Om du inte har kontroll över licensen är det svårt att ha hel kontroll över produkten, och det skulle förändra allt”, säger hon

Läs mer