I veckan kan ni ta del av Breakits första del av startupsresan där Barcelonas heta startup-scen står i fokus.
Vi har berättat för er om bolag och entreprenörer som redan är etablerade i Spanien – men hur fungerar det för dig som själv vill expandera till Spanien?
Breakit tog ett snack med entreprenören Caroline Lagergren som nyligen startat företaget Expand To Spain, som ska hjälpa internationella startups att etablera sig och växa i Spanien, tillsammans med José Luis Moliner.
De båda grundarna arbetar sedan tidigare med Smartlabstudios, ett nätverk som hjälper digitala företag att expandera och nå tillväxt på nya marknader.
Nu ska kunskaperna används för att rikta ett extra fokus mot Spanien.
”Vi har verkligen sett hur fler svenska startups fått expansionspengar som de öronmärkt för Spanien, jag har aldrig tidigare sett att Spanien är så hett som nu”, säger Caroline Lagergren.
Hon pekar bland annat på den svenska digitala vårdgivaren Kry som nyligen tog in runt 200 miljoner kronor med fokus mot den spanska marknaden.
”Vi ser en stor möjlighet på den spanska marknaden där du kan nå 46 miljoner människor som ett steg mot en global marknad med 440 miljoner spansktalande. Tech-marknaden har mognat de senaste fem åren och internet-användandet och onlineköp har ökat”, säger Caroline Lagergren.
Expand To Spains fokus ligger mot digitala företag som är redo för internationell expansion i Spanien. Exempelvis de som vill lansera sin app på marknaden eller komma igång med e-handel. Genom att förse företagen med analyser om marknaden och kundbeteenden ska den digitala tillväxten maxas.
Expand To Spain erbjuder flera typer av tjänster som grundar sig på Smartlabstudios, data. Det innebär bland annat lokala nyckelsamarbeten samt att öka användarbasen via sociala medier och nya säljkanaler för att nå tillväxt snabbare och mer effektivt.
Caroline Lagergren vill inte avslöja hur många kunder man knutit till sig ännu – men uppger att många företag lockas av den spanska blommande tech-scenen.
"Traditionellt har det handlat om fysiska produkter att exportera från Sverige, med en digital produkt uppkommer både nya utmaningar och spännande möjligheter för expansion, där ser vi i ett behov av fler rådgivare och tjänster", säger hon.
Det här är en redaktionell artikelserie som vi kallar för Startupresan. Det är ett journalistiskt oberoende projekt där vi på Breakit bestämmer vad vi vill skriva om, och som presenteras av Lufthansa.