Sök

Anna Settman: Entreprenörer måste bli bättre på att sälja direkt

Anna Settman. Foto: Jonas de Lange

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

"Sitter man och funderar på några olika idéer kanske jag skulle välja en där jag kan klara mig på mina egna meriter och bygga en affär ganska snabbt”, säger techinvesteraren Anna Settman, som avråder från att luta sig allt för mycket på riskkapitalet.

Måndag kväll arrangerade Breakit och Carnegie private banking ett evenemang på temat att krama så mycket pengar som möjligt ur investerarvärlden genom hela sin bolagsresa.

En av personerna på scen var Anna Settman, tidigare vd och medgrundare av riskkapitalbolaget och acceleratorn Springfield i Stockholm.

På Springfield gjorde hon investeringar i de allra yngsta bolagen. Men trots att det oftast bara fanns en idé på ett papper menade hon att fler borde ha fokus på försäljningen längre fram.

“Även om du bara kommer med en powerpoint ska du ha en idé om hur du kan tjäna pengar. Jag känner mer tillit till en entreprenör som vill börja tjäna pengar så fort som möjligt”, sade hon från scenen.

Hon fick medhåll från Breakits egen Camilla Björkman, som tidigare skrivit en krönika om att fler borde ut och sälja tidigare.

“Tycker du att entreprenörer visar för lite vilja att gå ut och sälja?” frågade Camilla Björkman från scenen.

“Vi försökte få våra entreprenörer att gå ut och möta kunderna och fråga dem direkt. Det är väldigt lärorikt men det kan ibland finnas ett visst motstånd för att det är jobbigt att gå ut och sälja”, svarade Anna Settman.

Efter evennmanget utvecklade hon sitt resonemang. Hon menade att det är många entreprenörer som tänker att riskkapitalet ska försörja bolaget över en längre period.

“Det kanske funkar om man har en väldigt stor marknad. Men det finns ett typ av entreprenörskap där man snabbt kan börja tjäna pengar och det finns en sundhet i att fundera på hur man ska göra det. Oavsett om man riktar sig till företag eller privatpersoner”, säger hon.

Samtidigt, om man tittar på några av de största techbolagen i världen som Facebook, Snapchat och Twitter tog det väl lång tid för dem att börja tjäna pengar?

“Det är klart att det finns områden och branscher där det går. Men tar man den tidigare fasen så klarar sig de allra flesta inte. Då tror jag att det är svårt att sikta på ett område med den modellen. Sitter man och funderar på några olika idéer kanske jag skulle välja en där jag kan klara mig på mina egna meriter och bygga en affär ganska snabbt”, säger Anna Settman.

Det är nu närmare ett halvår sedan Anna Settman lämnade Springfield. Vad hon ska göra härnäst har hon fortfarande inte helt klart, i alla fall inte officiellt.

“Det finns gott om roliga uppdrag. Jag går ganska mycket på lust så vi får se om jag fortsätter så här eller om jag drar mig till ett mer operativt uppdrag”, säger hon.

Anna Settman är i dagsläget bland annat investerare i fintechbolaget Dreams och sitter i styrelsen i Collector Bank.

Läs mer