Sök

Mattias Hjelmstedts nya startup Utopia vill revolutionera musikindustrin

Utopia Entertainment GroupMusikstartupresan

Mattias Hjelmstedt på Utopias kontor i Barcelona.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Snabbväxande Barcelona-baserade Utopia Entertainment Group ska stöpa om musikindustrin med hjälp av artificiell intelligens.
Bakom bolaget står serieentreprenören Mattias Hjelmstedt.
"Om någon pratar om musik eller går på ett event vill vi veta allt om det", säger han till Breakit.

Det här är en del av Startupresan, en journalistisk reportage-serie av Breakit som presenteras av Lufthansa.

Den spontana reaktionen som kommer över ens läppar när man kliver in på Utopias lokaler i Barcelona är ”wow!”.

Glasfönstren på kontoret sträcker sig från golv till tak och erbjuder en spektakulär vy över Medelhavets vågor som slår in längst stranden några hundra meter bort.

”Vi är inte så många på kontoret idag. Det är en musikfestival där borta”, säger Utopias grundare Mattias Hjelmstedt och gör en gest bortåt gatan.

Att medarbetarna är på festival på arbetstid är inte så konstigt som det låter. Mattias Hjelmstedt musikstartup arrangerar festivaler, konserter och VIP-kvällar som sedan streamas live via bolagets egna digitala kanaler och artisternas nätverk.

Hittills har Utopia bland annat streamat event med Afrojack och skivbolaget Spinning Records. Ett annat exempel är Aviciis nya radioshow och VIP-event på Venice Film Festivals.

Genom att se vilka som tittar, twittrar, checkar in och delar får Utopia en överblick över ålder, nationalitet och beteenden bland användarna. 

"Det är första gången du får en exakt identifikation på din målgrupp. Du kan se hur många fans du har i en viss stad, vilket gör det lättare att planera en konsert", säger han.

Enligt Mattias Hjelmstedt använder sig bolaget av en algoritm som baserar sig på artificiell intelligens (AI) och varje gång Utopia sänder ett event genom plattformar som Facebook, Twitter och Youtube tillkommer mer information som utvecklar algoritmen.

Den insamlade informationen om användarbeteenden och konsumtion hjälper sedan skivbolag och artister att rikta sin marknadsföring mot relevanta målgrupper.  

"Hela visionen är att om någon pratar om musik eller går på ett event vill vi veta allt om det. Den som har mest tillgång till strukturerad data i musikindustrin och bygger AI kring det är också den som har mest kraft", säger Mattias Hjelmstedt.  

Utopia får reklamintäkter från aktörer och varumärken som betalar för att synas i streamingen från eventen. Då delas intäkterna jämt med Utopias samarbetspartners, exempelvis artister eller skivbolag. En annan affärsmodell är att låta skivbolag betala för att marknadsföra nya artister genom Utopias innehåll. 

Här, på nionde våningen i det heta startup-området Diagonal Mar, har Schweiz-baserade Utopia placerat all sin operativa verksamhet med 20 medarbetare. Staten har förvandlat det tidigare nedgångna industriområdet till ett modernt affärsområde med lyxiga skyskrapor som sträcker sig högt över havet.

”Barcelona är det bästa stället du kan lägga en startup. Du får support av myndigheterna, bra infrastruktur, nät och extremt bra rekryteringar. Det här är bästa stället jag drivit bolag på”, säger Mattias Hjelmstedt.

Som grundare av filmtjänsten Voddler och tv-tjänsten Magine är han långt ifrån en nykomling i branschen.

"Livskvaliteten är viktig för många, och det är inte alls svårt att locka internationell kompetens hit. För 3000 euro i månaden lever du minst lika bra som för 10.000 euro i Sverige".

Mattias Hjelmstedt vill inte avslöja hur mycket bolaget omsätter idag, men uppger att resultatet "inte är noll". Den pågående offensiva rekryteringsoffensiven ger dock en hint om bolagets ambitioner.

"Vi rekryterar alla vi kommer åt på utvecklarsidan. Vid slutet av 2018 räknar vi med att vara runt 200 personer".

Utopia grundades för lite över ett år sedan med eget kapital från Mattias Hjelmstedt med partners. Därefter har man tagit in 2,8 miljoner euro från privata schweiziska investerare, och det är även av investeringsstrategiska skäl man förlagt bolaget i Schweiz.

Mattias Hjelmstedt berättar att han hittills inte sett någon aktör som gör något liknande som Utopia. Han poängterar vidare att antal lyssnare på Spotify inte nödvändigtvis ger en klar bild av var fansen befinner sig.   

"Vi hade en artist som hade flest lyssnare i USA, men det visade sig att de flesta fansen fanns i Istanbul".

Enligt Mattias Hjelmstedt har Utopias resa bara börjat.

"Nu är vi på väg att stänga en av världens största musikfestivaler och har redan ett antal världsartister som vi ska göra event med nästa år". 

Visionen är att bli världsledande inom data och AI i musikindustrin. 

”Det bygger på att kunna integrera med varje användare och veta vad de vill konsumera. Vi är inte där än, men vi vet hur vi ska nå dit” 

Det här är en redaktionell artikelserie som vi kallar för Startupresan. Det är ett journalistiskt oberoende projekt där vi på Breakit bestämmer vad vi vill skriva om, och som presenteras av Lufthansa.

Läs mer