Sök

Jo, det går att slå sig fram i Kina – men var beredd på högt tempo

BonzunKinaKarriär

Foto: Marie-Therese Karlberg och Istockphoto.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Högt tempo och gigantisk konkurrens kännetecknar Kinas affärsliv. Men det går att lyckas som svensk startup – här är 5 råd från Bonnie Roupé som startade Bonzun från Shanghai.

Kinas makt i världen växer och sedan den 29 september 2014 räknas det som världens största ekonomi, sett till köpkraftsanpassad BNP. Startupscenen bubblar rejält och allt fler svenskar vänder blickarna mot landet som fostrat världsledande techjättar som Tencent och Alibaba.

Breakits krönikör Tom Xiong har skrivit flera intressanta krönikor om landets bubblande startupscen. Han driver själv sitt bolag från Shanghai, samma stad som Bonnie Roupé grundade sitt e-hälsobolag Bonzun från.

De är båda rörande överens om en sak: Vill man se in i framtiden är det Kina man bör hålla koll på.

Här är Bonnie Roupés tips för att starta – eller skala upp – sitt bolag från Kina:

1. Var beredd på tempo och konkurrens


“Allt går snabbare i Kina – man kan träffa någon på fredag eftermiddag och sedan görs affärer under helgen. I Sverige kan man få ett mejl på fredag som man inte förväntas svara på förrän på tisdag veckan efter! Processerna är helt enkelt så mycket trögare här och vi är väldigt mycket snällare och gosigare mot varandra. I Kina är konkurrensklimatet betydligt hårdare och brutalare. Alla har läst Art of war (Krigskonsten, skriven av Sun Zi, reds anm) som beskriver taktiska grepp för att påverka en konflikt till sin fördel. Jag rekommenderar att läsa den i samband med att man startar bolag här, så att man förstår hur konkurrenssituationen fungerar.

2. Skaffa ett kontaktnät på plats


"Jag har till exempel träffat folk inom forskarvärlden, lokala regeringar och den kinesiska sjukvården och mödravården. Jag började min research redan på hemmaplan genom att kontakta Sida och prata med svenskar som jobbade eller jobbat i Kina. Det var lärorikt att höra vad de som misslyckats gjort för fel. När jag hittade en svensk nyckelperson var det ibland värt att betala en extra flygbiljett för att han eller hon skulle flyga med och presentera mig för folk på plats. I Sverige kan man göra mejlintron till folk men så fungerar det inte i Kina, där är det personliga kontakter som gäller".

3. Använd kinesiska leverantörer


Kina är ju inte är den fria värld som vi är vana vid och man måste kunna hantera att alla vanliga verktyg och tjänster som Facebook, Google, Instagram och Twitter, är blockerade. Likadant är det med många verktyg som man använder för att bygga appar, så det gäller att hitta vägar runt det. Om man jobbar inom tech så är det bra att omge sig av ett litet nätverk av västerländska entreprenörer. Då kan man fråga ‘är det en bugg i min produkt eller är det något som har blivit blockat?’ Jag skulle också rekommendera att använda sig av kinesiska leverantörer i så stor mån som möjligt. Vår sms-verifikation för den kinesiska appversionen går till exempel via kinesiska underleverantörer medan vi använder ett annat företag för vår engelskspråkiga version.

4. Gå på magkänsla när du rekryterar


“Mitt tips är att anställa och jobba med drivna människor som delar ens värderingar. En av Bonzuns chefer är min förra städerska som har jobbat sig upp i bolaget. Jag lärde känna henne som person, hon var otroligt intelligent med en massa positiv energi, men kom från fattiga förhållanden och hade ingen utbildning. Att lära upp folk hör till”.

5. Akta dig för att inte bli utmanövrerad    


“De kineser som blivit förmögna är streetsmarta, har jobbat hårt och investerar mycket på sin magkänsla. Man kan räkna med att den kinesiska investeraren – eller höga chefen – för den delen – kommer att försöka ta över hela bolaget själv. Mitt råd är att ta in fyra olika investerare som inte känner varandra och se till att de har fullt upp med att bevaka varandras positioner”.

Läs mer om Bonnie Boupé och Bonzun här:

Hennes app ska rädda livet på gravida i Somaliland

Bonnie Roupé gör succé med gravidapp i Kina

Läs mer