Sök

Nu gasar hans gig-bolag – Europa nästa för snabbväxaren Cool Company

Cool Company

Andreas Kullberg, vd Cool Company. Foto: Press / Istockphotos

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Kampen om gigarnas pengar hårdnar.

Var sjätte amerikan jobbar som frilansare. Nu är trenden att allt fler tar kortare ”gig” hos olika företag på väg till Europa – och flera svenska startup-bolag är med i racet om ”gigarnas” pengar. Affärsidén är att ta hand om frilansarens fakturering så att hen slipper att starta egen firma och bokföra intäkterna. Som tack för hjälpen betalar frilansaren runt 6 procent av sin försäljning till gig-bolagen, före det att skatter dragits av.

Störst på den svenska marknaden är Frilans finans som räknar med att omsätta 900 miljoner kronor i år. Men kampen är hård mot marknadstvåan Cool Company som, uppbackade av riskkapitaljätten Verdane, nu marknadsför sig flitigt mot potentiella kunder bland annat i Stockholms tunnelbana.

”Vi kommer nästan dubbla omsättning i år till minst 330 miljoner”, säger Cool Companys vd Andreas Kullberg.

Han tog över som vd i somras efter grundaren Jan Bergstrand och flaggar nu för en rejäl satsning på flera plan. Hittills har Cool Company fokuserat på privatmarknaden, alltså privatpersoner som löser sin fakturering via Cool Company, men nu förbereds också en rejäl inbrytning på företagsmarknaden. Här handlar det om att hjälpa större företag att hantera sina frilanskontakter.

”Det är en stark trend att allt fler företag jobbar i olika projekt och det skapar en rätt omfattande administration. Företagsmarknaden kommer stå för en betydande del av vår försäljning på sikt och det är den satsningen som vi nu sparkar igång”, säger Andreas Kullberg.

Han har precis rekryterat in Michael Sundquist för att leda den satsningen och samtidigt lyfts Louise Becker, tidigare affärsutvecklare, upp till positionen som operativ chef.

”Louise kommer att jobba med vår befintliga affär mot konsumentmarknaden och Michael får ansvaret för företagskunderna”, säger Anderas Kullberg.

Förutom en breddning av verksamheten förbereder Andreas Kullberg också lansering av Cool Company utanför Norden.

”Vi ska gå in på två europeiska marknader under nästa år där vi kommer att marknadsföra oss både mot företag och konsumenter”, säger han.

Läs mer