Sök

Arga kunder som flydde från Nordea till Lånbyte tjänade 28.000 kronor

LånbyteNordeaBolån

Foto: Alexander Widegren och Nordeas ordförande Björn Wahlroos. Foto: Breakit / TT

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Bolåne-utmanaren Lånbyte fick en rejäl boost av nya kunder när Nordea flyttade till Finland. Nu visar data från företaget att de kunder som flyttade sina bolån från Nordea sparade i snitt 28.000 kronor per år genom lägre räntor.

Fintech-bolagens största problem är att folk inte orkar byta bank.

Då kan en storbank som flyttar till Finland och gör folk förbannade ge välkommen hjälp på traven.

Det fick startupbolaget Lånbyte erfara när Nordea i förra veckan meddelade att bolagets huvudkontor ska flyttas från Sverige.

Under den följande torsdagen, fredagen och lördagen såg Lånbyte en rejäl ökning av nya kunder från just Nordea.

"En vanlig dag flyttar vi bolån för totalt runt 300 miljoner kronor, från alla banker. Nu var det 4,3 miljarder kronor på bara tre dagar, och bara från just Nordea. Det är rätt extremt. Sen på söndagen återgick det till det normala", säger Lånbytes grundare Alexander Widegren.

LÄS MER: Vad betyder Nordeas flytt egentligen?

Liksom de Schibsted-backade bolagen MItt Bolån och Hypoteket går Lånbytes modell ut på att genom en digital lösning leta upp billigare boränta åt kunderna – och ta ut en avgift om kunden faktiskt flyttar sitt lån.

Nu visar data från Lånbyte att de kunder som flyttade från just Nordea i slutet av förra veckan sänkte sina årliga räntekostnader med i snitt 28.000 kronor. Totalt handlar det om lite fler än 2000 kunder som sparade sammanlagt 60 miljoner kronor.

"Det är tur att vi har en så pass automatiserad lösning. Annars hade vi fått jobba hela helgen och kalla in extra personal för att hantera alla flyttar. Det här visar att vi har tagit fram en lösning som absolut ingen storbank är nära att ha i Sverige", säger Alexander Widegren.

Om ni väl börjar bli ett hot mot bankerna på allvar, finns det inte en risk att de helt enkelt sänker räntorna för att behålla kunderna och så slutar folk anlita er?
"Jag tror faktiskt inte att bankerna kan det. De har helt enkelt för komplicerade system och för mycket manuell hantering. Det är inget de kan ställa om till hur som helst, utan det är ett helt rotsystem hos dem som behöver ryckas upp", säger Alexander Widegren.

Hör mer om hur kunderna sparat tusentals kronor på Nordeas flytt i Breakits podcast. Här kan du lyssna på den.

Läs mer